Författare: Madeline Miller
Ämnesord: filosofi, politik, psykologi, historia, kärlek, kultur, spänning
Utgivningsår: 2018
ISBN: 9789146235507

Bok recensioner av Kirke :
2021-02-21 19:13
Enligt den grekiska mytologin var nymfen Kirke en av solkungen Helios döttrar. Som straff för olydnad blev hon förvisad till ön Aiaje för evig tid. Där utvecklade hon sin magiska förmåga och blev fruktad av båda sjöfarare, gudar och nymfer. Hon figurerar i Odysseus irrfärder där hon förvandlade hans besättning till svin och tog Odysseus själv till sin säng. Miller har förädlat hennes historia till en kraftfull saga för vuxna om en kvinnas kamp för överlevnad och kärlek. Vi får möta de flesta gudar och hjältar ur den grekiska mytologin och författaren väver in deras öden i Kirkes historia med stor skicklighet och fingertoppskänsla.

Jag fick tips om boken av Rolf här i gruppen, ett tips som jag är mycket tacksam för! Detta är inget annat än ett mästerverk, en fantastisk bok som är en blandning av historisk roman, fantasy, feelgood och relationsroman. Det enda sorgliga är att jag antagligen redan läst årets bästa bok... Det är inte fel om läsaren har ett hum om den grekiska gudasagan men det är inget krav. Miller ger karaktärerna ett eget liv, vilket ger behållning även för den okunnige.
Att vissa recensenter kallar romanen feministisk ska ni inte avskräckas av, just det epitetet känns bara SÅ 1900-tal. Glöm inte att redan Homeros lät Kirke förvandla män till svin...;-) Istället är författaren uppfriskande respektlös både mot gudar och "hjältar" av bägge kön, de är småaktiga, våldsamma och och bryr sig inte om alla oskyldiga som liksom i förbifarten offras i deras meningslösa fejder. De stora männens händer dryper av blod och medkänsla är att okänt begrepp för de flesta kvinnor. Boken påminner i stilen om Marion Zimmer Bradleys bok Facklan, om det trojanska kriget. Också ett mästerverk och jag är säker på att Miller läst och påverkats av den.
Det enda som stör mig är omslaget, där finns ett konstverk från 1800-talet som ska föreställa Kirke och ett av hennes djur. Men det är en tiger på bilden, de finns inte i medelhavsområdet och Kirke omgav sig med lejon. Men det är en petitess, boken är lysande, bara läs den! Allmänbildning får ni på köpet.

"

Skriv egen bokrecension till Kirke
Inte utan min syster