Spel på många små trummor

Originaltitel: Gra na wielu bebenkach
Författare: Olga Tokarczuk
Genre: Novellsamling
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9789100183462

Jag berättaren i Olga Tokarczuks novell "Spel på många små trummor" är nyinflyttad i en myllrande, undanglidande storstad. För att bryta mot vardagens enformighet söker hon sig till en grupp trumspelande udda existenser i en husvagnspark. Här börjar hennes konturer bli lika suddiga som stadens och hon upptäcker att hon utan motstånd kan glida in i och ut ur olika identiteter. Hon är en partytjej eller en hemlös kvinna, en ung kille i baseballkeps eller en utländsk affärsman som dricksar frikostigt och följer börsnoteringarna på teven på hotellrummet.
Medelbetyg: 2,5 (2 röster)
Bok recensioner av Spel på många små trummor :
2021-12-25 16:43
Spel på många små trummor är en novellsamling av den polska nobelpristagaren Olga Tokarczuk. Jag gillar noveller och såg boken som en bra introduktion till hennes författarskap. Hade tänkt gå vidare med hennes mest kända, Styr din plog över de dödas ben. Men jag blev besviken så nu vet jag inte. Novellerna är naturligtvis bra skrivna, språkligt sett är hon en sann mästare. Stilen är det som numera betecknas som magisk realism. Men hon är det jag kallar en Beskrivare, allt beskrivs in i minsta detalj, människors utseende och personlighet, miljö, hotellrums interiör, en mekanisk julkrubba osv osv. Allt väldigt skickligt, man ser det framför sig. Men det händer liksom inget, handlingen förs inte framåt. Det är som att lyssna på ett briljant gitarrsolo av Richie Blackmore eller Eric Clapton, skickligt och virtuost men ack så tråkigt. Till slut längtar man bara efter röjarrock med tre ackord och ett jävla ös.

Några noveller som sticker ut positivt är Skotsk månad och Blåregn och förstås den ironiska Sluta blunda, du är död. Den handlar om en passionerad läsare, en typ av karaktär vi bör vara bekanta med... Men precis som jag är hon otålig av sig och tycker att det händer för lite i den deckare hon läser. Så hon kliver in i berättelsen och tar tag i det hela, med fatalt resultat. En helt osannolik men väldigt kul drift med hela deckargenren.
Jag betonar att jag inte vill avskräcka någon att läsa boken! Jag gillar inte hennes stil men jag vet också att många uppskattar förmågan att målande beskriva karaktärerna och det som finns omkring dem. Då är detta något för er!

"

Skriv egen bokrecension till Spel på många små trummor
Genom blå hagar