Bok recensioner av Barnens ö :
Jag hade rätt så höga förväntningar, men blev en aning besviken. Kan inte sätta fingret på varför.

Tiderna och ungdomar har förändrats rätt mycket sedan boken skrevs, även om visa universella sanningar alltid består.

Som nostalgisk tripp funkade den rätt ok.

Trea.
2004-12-09 23:49
Barnens Ö

Reine är 10 år, ska snart fylla 11, som en sommar bestämmer sig för att söka meningen med livet. Egentligen skulle Reine till sommarlägret ”Barnens ö” men lyckas lura sin mor som jobbar i en annan stad under sommaren. Boken handlar i stort om Reines tankar och funderingar kring livet, döden, meningen, blodsband samt om hans olika äventyr där han träffar många olika människor. Reine avskyr dock kollektiv och föreställer sig vara ensam i hela universum. Alla andra är bara ”dammkorn på hans öga”.

Men samtidigt som Reine vill vara ensam dras han till olika sammanhang och gemenskaper såsom en kvinnligt dominerad arbetsplats som textar begravningsdekaler, ett vänstervridet teaterkollektiv där solidaritet och extrem jämlikhet utan konkurrens förespråkas samtidigt som enbart de bästa skådespelarna får framträda, ett kompisgäng som i vissa stunder är snälla och i andra riktigt elaka.

Reine är rädd för puberteten då han får hår på pungen och blir vuxen. Det är mycket roligare att vara barn. Men samtidigt skildras barnens grymhet mot de som avviker från mängden. Reine anser till exempel att människor i rullstol inte lever värdiga liv och att det ligger i deras intresse att dödas. Ett annat exempel är Reines utsatthet i skolan där han mobbas och får stryk.

PC Jersild lyckas väl med att beskriva verkligheten från ett barns perspektiv. I ena stunden kan Reine vara riktigt barnslig och orealistisk för att i nästa stund vara oerhört förnuftig. Gränslandet mellan barn och vuxen gör barnet förvirrat och uppskrämd vilket beskrivs trovärdigt i boken. Negativt med boken är att historien är något ojämn och sammanhangen varierar så pass att det blir svårt att se den röda tråden.

PC Jersild: Barnens ö, Bonniers, 1976
2005-03-03 19:16
Reines tankar kan vara riktigt obehagliga. En uppföljare skulle kunna göras med Reine som seriemördare.
2005-10-25 13:22
Nej, Pc Jersild lockade inte mig till vidare läsning av honom som författare efter att ha läst barnens ö.
Den var fattig, och blek. En story han kunde göra mycket bättre av.
2006-11-07 01:48
Barnens Ö är mycket,mycket sjuttiotal,på gott och ont.
Elvaårige Reine bor med sin ensamstående mamma i ett trist förortshus,vet inte vem pappa är(men han föreställer sig att han KAN vara diplomaten Dag Hammarsköld likaväl som någon annan) och till råga på allt ska mamma arbeta någon helt annanstans(Uddevalla sjukhus)över sommaren och därmed ska Reine skickas på kollo,till Barnens Ö i Stockholms skärgård.
Men han vill inte och han tänker inte göra det-så fort mamma satt honom på tunnelbanan bestämmer han sig att hoppa av på nästa station och tillbringa sommaren ensam,hur det nu ska gå.När mamman åkt ger han sig tillbaka till den tomma lägenheten och börjar fundera på hur han ska tillbringa all denna föräldrafria tid.Och framförallt,hur han ska få pengar.
Han hankar sig fram på udda små ärenden och jobb,tills mammans småalkade före detta pojkvän dyker upp...

Barnens Ö är en stundtals ganska obehaglig,men mest rolig,skildring av ett ganska utsatt barns frigörelse,reflektion och iakttagande av omvärlden.Världen ter sig allt bra underlig och fylld av dubbelmoral(mycket av den tidstypiska dubbelmoralen förstås,som exemplet med teatergruppen) i Reines ögon,men är det inte det i verkligheten också?
2007-02-13 19:39
en bok som skall tolkas utifrån den tid som var när den skrevs, en psykotisk 11åring som börjar bli tonåring var ganska radikal när den kom, ganska charmig och samtidigt ångestskapande.
2008-03-18 22:48
Svensk 70-talsroman och det märks, tidstypisk i många aspekter. 10-årige Reine, son till den ensamstående undersköterskan Harriet, ska tillbringa sommaren på Kollo på Barnens Ö medan mamman arbetar på Uddevalla sjukhus. Han lurar dock mamman och åker aldrig till kollot utan åker tillbaka till lägenheten. Under sommaren ska han komma på meningen med livet och hitta sin pappa. Reine tror/hoppas att Dag Hamarsköld är hans pappa, de är ju lika. Han bor ensam i lägenheten i Sollentuna tills mammans pojkvän Stig Utter får tag i nycklarna. Under bokens gång träffar Reine olika individer. Han arbetar bla hos Olga där han texter begravningsband. Vidare träffar han ett resande vänsterextremt teatersällskap där jämlikhet förespråkas men endast de bästa skådespelarna får vara med. Han träffar raggare, ett kriminellt pojkgäng, åker till Åland med ett Åhlensbiträde och en konstnär. Boken slutar med Reine kollapsar och hamnar på sjukhus där han återförenas med sin mamma, som han kommer på att han saknar.
Stora delat av boken upptas av Reines funderingar kring livet – lite av en coming-of-age berättelse. Boken utspelar sig sommaren 1975. Det är mycket betong, vänster och förort. Den är ett bra tidsdokument men Jershild måste ha skrivit något bättre.
2008-08-28 17:02
Det handlar om den 11-årige Reine som i stället för att åka till kollot på Barnens Ö, driver omkring i Stockholm på vinst och förlust och funderar mycket vad livet går ut på. Han tror att det är sista sommaren som han får vara barn, innan han hamnar i tonårsträsket. Han kontrollerar noga varje dag att inga könshår växt ut och drar en lättnandens suck när de uteblir.

Hans mamma jobbar på ett sjukhus i Uddevalla hela sommaren och hon tror att han är på kollot. Reine är besviken på sin morsa som han tycker har förlorat förmågan att förstå. När han driver omkring träffar han många olika människor. Han råkar kliva in på Olgas verkstad, där de målar texter på kransband. Här får han en chans att visa vad han kan. Eftersom han är för ung för en anställning går de runt regelverket lite för att han ska kunna arbeta där. Kvinnorna tar väl hand om honom och han trivs där, han har förstås många funderingar och fantasier om dem. Han tänkte en gång när han såg alla leende tanter ”hur ska jag orka med så många morsor?” Men det verkade fungera. Helena som sitter i rullstol funderar han mycket över, vad hon har för liv, om det är värt att leva? Han har överhuvudtaget mycket funderingar och kan snabbt fantisera ihop ett scenario.

Reine hänger med ett teatergäng ett tag och får till och med en liten roll. Han offrar sitt hår, men sedan visar det sig att han inte duger. Många fina ord om solidaritet och människans lika värde faller platt till marken. Han hamnar i ett raggargäng och senare i ett ungdomsgäng. Det visade sig att de inte var så vänskapliga. Nora och Theo däremot trivs han hos. Nora låter honom bo där ett tag. Eftersom Stig, morsans sk. pojkvän har snott Reines lägenhetsnycklar.

Reine har mycket funderingar på vem hans pappa är, ett tag hade han en teori om att Dag Hammarskjöld var hans far. Men efter att han läst i en bok på biblioteket att han var död när Reine föddes, föll den teorin. Han är bitter på sin mamma och tänker, vad har han fått för uselt liv utan farsa? Det gick ju an om hans farsa visat sig vara en dum jävel. Och det var ju troligt. Varför skulle hans farsa gått och kärat ner sig i morsan? Det kunde bara en idiot göra. Ena stunden är Reine arg på sin mamma, för att i nästa längta efter henne.

Det är mycket som händer Reine den här sommaren, han hamnar i den ena situationen värre än den andra, och ibland blir det lite för mycket. Han har en mycket livlig fantasi och många skratt fick jag när jag läste den här boken, den är fylld av dråpliga kommentarer. Jersild har verkligen lyckats få mig att leva med i boken, och han visar verkligen vad som kan röra sig i huvudet på en pojke som balanserar på gränsen till tonåring. Ena dagen stor och andra dagen liten.

2009-08-07 22:37
Tyckte detta blev en besvikelse. Reine verkar vara lite dampig. Funderade dock på hur boken skulle sluta och hur säcken skulle knytas ihop. Det blev totalt oväntat, och kändes lite som en nödlösning. Kanske han inte fick till det?
2010-05-26 22:10
Jag trodde boken skulle vara cool för att Reine åker skateboard på bilden.
Men jag vart besviken asså. Reine åker inte skateboard en ända gång i boken!! SÄMSTA BOK JAG LÄST!
2012-01-08 19:03
Boken handlar om en kille som heter Reine som var 11 år gamal. Sommarlovet har precis börjat. Reine hade en morsa som skulle åka på semester till Uddevalla och Reine skulle åka på kollo på Barnens ö. Reine åkte pendeltåget själv till centralstationen som han skulle åka buss till Barnens ö. Reine skulle låtsa att han åkte själv till Barnens ö. Det finns viktigare tänka på än att vara på Barnens ö. Vem var han's farsa? Vad händer efter döden? Varför ska man bli vuxen? När Reine gick på toaletten så brukar han se på pungen om han har fått hår. Han sökte jobb på Olgas atelje. När han slutade jobba på Olgas atelje gick han till snabbköpet och vid kassan mötte han grisen Stig som morsan har varit ihop förut. Reine försökte ljuga så gott han kunde. Dessutom har Stig snott Reine's nyckel. På segelturen när Stig kastade Reine ner i vattnet så räddade Nora livet på honom. Reine var även på teatern och spelade Björn Borg. Reine rymde först till Gävle med cykeln för att åka hem till mormor. På natten stannade polisen för att han cyklade på motorvägen. De körde hem till grisen stig. Reine såg att morsan knullade med grisen Stig. När Reine och morsan åkte hem så tänkte Reine rymma från morsan till Barnens ö. På vägen träffade han raggarna som krossade Reine's cykel. Reine frågade Nora som jobbade på parfymavdelningen om han fick bo hemma hos henne för att han var föräldarlös. Nora och Reine bodde tillsammans. Theo som är Nora's bästa vän och Reine bjöd Nora på en Ålandsresa. Han träffade Dick, Henry och Döden som var tuffa killar som snodde sprit tillsammans med Reine. Dick gav en flaska till Reine där det var blandat rom och cola, men de sa att det var cola. De tog Reine's puma-väska och skulle de skulle träffas vid Solna klockan elva på kvällen. De snodde även Reine's pengar att han hade inte råd att åka tillbaka hem till Nora. Reine vaknade i sjukhuset där han hade blindtarmen på riktigt, men han lurade morsan och alla ledare på Barnens ö. Reine berättade äventyret för morsan om alla möjliga typer. De levde i sina lyckliga dagar Reine och morsan.

Jag tycker att boken var jätte bra och rolig. Jag sätter på betyg 5 som bäst. Det skulle kunna bli roligare om det kanske blir en uppföljare, men det behöver inte vara Tomas Fryk som är en skådespelare, för att den är skriven på år 1975. Det kan vara någon annan som liknar Reine Larsson.
2012-10-28 16:52
Den brådmogne Reine hamnar i den ena häpnadsväckande situationen efter den andra. Någorlunda kul kommer jag i håg, och kanske också lite nydanande ,när boken kom ut för 35 år sen, men håller inte riktigt för en omläsning.
2013-03-06 19:55
Reine, 11 år, beslutar sig för att stanna hemma under sommarlovet istället för att vara på barnens ö. Hans mamma ska arbeta borta under sommaren och han lyckas lura henne och tar sig tillbaka till lägenheten när hon rest.
Reine dras in i flera ganska skrämmande händelser för en elvaåring och ibland är hans rädsla mycket stor.

Inte en bok i min smak

"