Bankboken: hur banker fungerar, drivs och regleras

Författare: Rebecca Söderström
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789144121796

Bankboken är en gedigen och fullspäckad bok av kunskap om bankväsendet som går på djupet med hur en bank fungerar. Den skildrar bankens historia om uppkomst, tillväxt och framtidsutsikter samt de utmaningar som dagens banker står inför. Boken är perfekt för den som är vetgirig och vill fördjupa sig och lära sig mer om banker och olika begrepp som genomsyrar bankbranschen.

Bankboken är en läsvärd bok för den som är nyfiken och vill veta mer om banker och deras processer. Boken är skriven av författarna Anna-Karin Stockenstrand, Rebecca Söderström och Viktor Elliot. Den första upplagan av boken med sina 176 sidor utgavs år 2019 under november månad av bokförlaget Studentlitteratur.

Bankboken är en matnyttig bok som bland annat handlar om hur dagens moderna banker styrs och vilka regler som de måste förhålla sig till. Med allt från rapporteringskrav, utformandet av organisation och administration till riskhantering och olika säkerhetsprocesser. Den ger även läsaren en omfattande beskrivning av flertalet begrepp som används inom bankorganisationen. Begrepp som ofta kan vara helt okända för dem som inte är så insatta eller arbetar inom bankväsendet men som kan vara bra att få mer vetskap om för den som har extra intresse eller för de som kanske vill arbeta inom organisationen i framtiden.

Bankboken är ämnad för dig som vill ha en djupare förståelse för bankväsendet och den tar avstamp i bankens historia. Den tar upp hur banker skapades ur små företag och hur de sedan arbetade sig upp till stora och mäktiga aktörer i samhället. Banker har i alla tider använt sig av, och arbetar fortfarande med så kallad kanalisering där de erbjuder sina pengar till de som behöver låna pengar och det har sedan bankernas uppkomst varit en nyckelfunktion i deras verksamhet. Det kommer med all sannolikhet även fortsätta att vara så i bankväsendets framtida utformning.

Boken beskriver hur bankerna har funnit sig tillrätta och hur de har tagit en stor och nästan ovärderlig plats i samhället där de bidrar till landets ekonomiska tillväxt och ger smörjning samt stimulering av ekonomin. Bokens författare berör även ämnet kring hur dagens digitalisering och uppkomsten av snabbväxande fintechbanker påverkar de traditionella bankerna. Dessa har på senare år fått stor uppmärksamhet i medier, inte minst de aktörer som är involverade i lanseringar av kreditkort och smarta jämförelsetjänster.

De tänker sig hur framtiden för fintech bankerna och de traditionella bankerna kan komma att se ut i och hur de kan komma att utvecklas. Det är framför allt de stora och traditionella bankerna som har stora utmaningar framför sig,  författarna ställer sig också frågan om dessa tunga och föråldrade bankjättar kommer att lyckas med att ställa om till den mer digitala verkligheten, och vad kommer hända med dem om de inte lyckas. Utöver det lyfter de upp den allt mer komplicerade och striktare regleringen av bankväsendet som en av de många utmaningar som bankerna idag ställs inför och måste förhålla sig till och finna lönsamhet inom. Den går på djupet och ger en noggrann redogörelse för olika bankbergepp och ger även förståelse för bankväsendet i sin helhet.

Bankboken är en bra och läsvärd bok för dig som vill veta mer om hur banker fungerar och vilken roll som de spelar i samhället. Boken kan i perioder vara något informationstung, men trots det är språket i den relativt lättläst och enkel att ta till sig. Den är perfekt att läsa i hängmattan eller på bussen påväg till jobbet. Mer information finns att läsa på MinaBibliotek.se. Där kan du också se vart boken finns tillgänglig för utlåning.
Medelbetyg:
Bok recensioner av Bankboken: hur banker fungerar, drivs och regleras :

"