tre pokerfokuserade bö..
 J. May
Södra Oran
 I. Eberhardt

Beat the House

Författare: Frederick Lembeck

Beat the House är en av de kanske populäraste böckerna inom det allt växande spelsegmentet. Boken sammanfattar ett flertal speltyper och förhåller sig inte bara till ett enda område, vilket är annars vanligt bland liknande böcker och litteratur. Det finns ett stort utbud av avsnitt där respektive kapitel fokuserar på ett särskilt utvalt ämne. Beat the House är författad av Frederick Lembeck, som utgav boken för första gången den 7 februari 2003. Sedan dess har det tyvärr inte framkommit några efterföljande upplagor eller revideringar på den aktuella.

Vad som skiljer Beat the house från andra liknande böcker är att boken är skriven utifrån praktiska exempel från verkliga händelser. Boken förespråkar inte heller om spel som en inkomstkälla, utan framställer gambling i dess ursprungliga format och aktivitet.

Författaren ger många bra och användbara tips för de som är villiga att prova spelen, men råder fortfarande läsarna att inta aktiviteter med en viss försiktighet, särskilt om spelen involverar riktiga pengar. Generellt kan man säga att författaren ger läsaren en grundlig introduktion till solida mekaniska tillvägagångssätt i syfte att förstärka sina vinstchanser. Kritiker menar att dessa tips kan fungera i praktiken, om de används på rätt sätt och om de övas in utifrån erfarenheter som man får med sig från faktiska events. Detta påstås vara en av de större anledningarna till att läsarna lånar eller köper hem Beat the House. Strategierna som presenteras i boken kan alltså tillämpas på både fysiska spelhus såväl som nätbaserade spelsidor som exempelvis SpinStationX. Fördelen med att testa strategierna digitalt är att man som läsare och spelare kan förbereda sig och träna upp strategierna som presenteras innan man anmäler sig till ett liveevent för att utmana andra spelare. Dessutom är det enklare och bekvämare att vistas i den digitala miljön för att anpassa sig till spelen.

Boken beskrivs som ”fascinerande” av de kritiker som menar att den hör till de revolutionerande spelböckerna på marknaden. Samma skara kritiker menar att systemen som framförs i boken är de samma som används av professionella investerare på Wall Street i New York, USA. De menar att strategierna som redogörs i Beat the House kan jämföras med de som används inom handel med aktier.

Det har också förekommit en del kritik mot Beat the House, inte minst om innehållet, som framställs som förvrängt och delvis missledande. Bland de negativa inslagen som framförts hörs röster från kritiker som menar att strategierna i Beat the house inte är hållbara i praktiken. De hävdar att spelarna riskerar förlora pengar på att testa sig fram i de olika spelen genom Lembecks system och strategier. Det kanske starkaste argumentet är att författaren till boken, Frederick Lembeck, inte har någon personlig erfarenhet själv. Istället har empiriska data samlats in genom samarbeten med tredje parter, bestående av enskilda spelare, självutnämnda experter och personer som arbetat inom branschen. En del kritiker menar också att boken redan blivit föråldrad och att det är svårt att identifiera de olika spelens algoritmer för att vinna, inte minst med hänvisning till den tekniska utvecklingen.

Beat the House består av 183 sidor och är skriven på engelska. Någon svensk upplaga finns i dagsläget inte, och enligt Kensington Publishing (bokens utgivare) finns det inga planer på att lansera boken på några andra språk. Boken rankar i skrivande stund på plats 750 inom kategorin bettingsystem och teorier.

Medelbetyg:

Bok recensioner av Beat the House :

Skriv egen bokrecension till Beat the House