Antikens sju underverk
 A. Klynne

Loan Sharks: The Rise and Rise of Payday Lending

Författare: Carl Packman
Utgivningsår: 2012
ISBN: 978190772054

Carl Packman är en aktiv journalist och författare som är känd för sitt författarskap och sin omfattande forskning inom lånebranschen. Han är även en skicklig debattör som deltagit i många sammanhang där han debatterat olika frågeställningar inom ämnen som finans och ekonomi. Carl Packman har skrivit boken Loan Sharks - The Rise and Rise of Payday som tar med oss på en djupdykning inom lån och kredit världen.

Carl Packman inleder boken med att beskriva och redogöra för utgångspunkten och ambition med boken. Han pratar sedan om orättvisorna som råder kring utlåning av pengar och hur olika typer av lån påverkar de olika individernas ekonomiska situation, och hur det återspeglas i deras vardagsliv. Att den rika delen av befolkningen tillåts att ta stora lån till en låg och förmånlig ränta, medans de som inte har lika stark ekonomi inte får samma möjligheter till att ta lån. Den delen av befolkningen som inte får ta lån hos en bank får istället vända sig till andra kreditgivare med sämre avtal, och Carl Packman menar på att de förpassas till högrisklån. Han beskriver utförligt de ekonomiska aspekterna och riskerna som kommer ur dagens osäkra lån som erbjuds av olika kreditgivare. Han menar att små krediter i många fall kan vara förödande för privatpersoners ekonomi och att flertalet brottas med att betala räntor.

Ett avsnitt i boken tar upp lånens historia och redogör både för de positiva och negativa aspekter som lån och krediter har inneburit för privatpersoners ekonomiska status genom åren.

Hur möjligheten till lån har främjat politiska intressen och bidragit till att höja befolkningens levnadsstandard avsevärt. Han lyfter även fram den påverkan som lån haft utifrån de sociala aspekterna för samhället samt enskilda individens liv och samvaro genom historien. Hos den amerikanska befolkningen används idag krediter dagligen för både stora och små inköp. Samma trend återspeglas även i Sverige där det finns gott om aktörer som erbjuder liknande lån. Snabblån är en av de vanligaste formerna på konsumentmarknaden.

Carl Packman som är författare till boken Loan Sharks - The Rise and Rise of Payday Lending har även gett ut andra böcker som bland annat Personal Health Records: Putting Patients in Control och boken Payday Lending - Global Growth of the High-Cost Credit Market. Samtliga böcker är skrivna på engelska och ännu finns det tyvärr inte någon översatt version till det svenska språket. Boken Loan Sharks - The Rise and Rise of Payday släpptes i oktober 2012 och skapade debatt i USA. Boken har fått bra recensioner och har uppskattats av läsarna, men också kritiker, som tyckt att den har givit en intressant och trovärdig skildring av lånebranschen. Förutom författarskapet är han också en aktiv debattör och har skrivit ett flertal artiklar och debattinlägg för flera stora medier som bland annat The guardian, New Statesman och Credit today. Utöver det har han även även medverkat i olika tv program som bland annat Channel 4 och brittiska BBC.

Medelbetyg:

Bok recensioner av Loan Sharks: The Rise and Rise of Payday Lending :

Skriv egen bokrecension till Loan Sharks: The Rise and Rise of Payday Lending