Romantik:  8
Humor:  7
Lärorik:  7
Sorglig:  5

Bok recensioner av Lust och längtan :

Arne 2019-07-30 22:54
Frida Fors, räddaren i nöden för alla med problem, är tillbaka. Hon håller i en populär talkshow på radio, "Sena samtal med Frida Fors". Men redaktionen vill vässa programmet ytterligare, det ska handla om sex. droger och maktspel i relationer. Frida är tveksam men fogar sig och till sin hjälp får hon ett nytt ess på mediehimlen, svenskamerikanska Rosetta Andersson. Samtidigt, eller som vanligt, lyckas inte Frida så bra i sina egna kärleksrelationer och när hon ordnar en hyresgäst till sitt för stora hus blir det inte alls som hon tänkt. Så börjar det gnissla på jobbet, det är något som inte stämmer och Frida blir utsatt på flera sätt. Gnisslar gör det också i relationerna hos grannparen, men när Frida rycker in ordnar det sig förstås. Men ordnar det sig för henne också...?

Först tyckte jag att boken var både gammalmodig och töntig, inte kan väl en radioredaktion som sysslar med debatt och samhälle ha en så pryd och ängslig hållning till sex? För det är vad boken handlar om och orsaken till att jag läste den, sex och den motsägelse som finns mellan det ytliga frosseriet i ämnet och de tankar som rör sig inom oss när vi är eller vill vara nära en annan människa. Men vi tycks ha anammat en amerikansk syn på sex, vi pratar mycket och har många åsikter om ämnet, men när vi hamnar i sovrummet är det ganska tyst. Den bristande kommunikationen i relationer och mellan älskanden går som en röd tråd genom boken men här löser Frida det, till skillnad från i verkligheten.
Författarens övertydliga sätt att visa på att sex är viktigt även upp i åldrarna känns lite pekpinneaktigt men tyvärr behöver det sägas, gång på gång. Tragiskt att något så positivt och hälsobefrämjande fortfarande omges av en massa tabun och negativt moraltänkande, men det är något som gör att vissa liksom stänger av istället för att ta till sig information och tips som skulle gjort relationen lyckligare på det fysiska planet. Nu tror jag inte mycket på författarens lösning, att söka i de gamla kulturerna och lägga allt ansvar för kvinnans njutning på mannen. Men hon har en (omedveten) poäng i att sex och jämställdhet inte är fullt kompatibla, man ändrar inte tusen generationers prägling på 50 år.

Detta är den fjärde fristående romanen om Frida Fors. Tyvärr dras betyget ner något av den ängsliga korrekthet som författaren envisas med i sina böcker, allt och alla är bra bara det inte kommer från Sverige. Men ändå läsvärd, med fler funderingar om vårt samhälle och vad vi prioriterar i livet än vad som är vanligt i feelgoodböcker.

Skriv egen bokrecension till Lust och längtan