Mer än en sport : fotbollens matematik

Författare: David Sumpter
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789188123367

Bok recensioner av Mer än en sport : fotbollens matematik :
2018-12-13 12:08
Har du en riktig fotbollsnörd i familjen? En sån som kan rabbla statistik och minns Sveriges startuppställning från alla matcher VM 94. Då är David Sumpters bok Mer än en sport : fotbollens matematik den perfekta julklappen eller födelsedagspresenten.

Fotbollen från en matematikers ingångsvinkel
Sumpter, som har rötterna i Edinburgh, är professor i tillämpad matematik vid Uppsala universitet. Han har arbetat med att hitta matematiska modeller för att förklara fenomen i naturen som till exempel hur fiskstim och fågelflockar rör sig. När han sedan bestämde sig för att börja applicera sitt kunnande på fotbollens värld föddes fröet till fotbollens matematik.

I boken finner vi mycket som får betecknas som ren kuriosa som när Sumpter använder en liknande förklaringsmodell som han använt i sina djurstudier för att förklara hur vågen sprider sig på en läktare eller när han med avancerade fysiska beräkningar visar exakt hur Zlatan genomför en spektakulär cykelspark. Dessa avsnitt är roande men föga användbara.

Större nytta har den fotbollsintresserade av när Sumpter med matematik visar hur framgångsrika lags passningsspel ser ut och hur en framgångsrik kontring bäst genomförs. Han kan visa att även när vi har en tendens att se spelet på plan som kreativt och oförutsägbart så finns det fortfarande en bakomliggande logik som styr hur ett riktigt bra lag spelar för att besegra sitt motstånd.

Kan man använda boken inom betting?
En del av fotbollen som det redan finns en stor portion matematik och statistik i är betting inom fotboll. Om man tar en titt på en vanlig sida för fotbollsbetting hittar man odds för matcher från alla tänkbara och otänkbara ligor och landskamper. Man kan inte bara satsa på vem som vinner utan även resultat, hur många mål som görs och en hel massa specialspel. Det går även att satsa på så obskyra saker som vem som blir en klubbs nästa tränare eller vart en spelare flyttar nästa säsong för att nämna några exempel på odds från betfair. För en matematiker som Sumpter innebär alla dessa odds man kan hitta chansen till att använda sig av matematisk analys för att hitta vinnande odds. Genom att jämföra stor mängd data både från lagen som spelar och sporten i stort letar han efter matematiska mönster. Sumpter själv säger sig dock inte spela på sport särskilt mycket.

Sumpters expertis har redan gjort att han blivit bjuden som gäst i fotbollsstudios flertalet gånger där hans okonventionella sätt att tippa resultat alltid är underhållande.

Slutbetyg
Så vem är boken egentligen menad för, fotbollsfans eller mattenördar?
Skulle man råka vara båda är sitter boken som en perfekt placerad frispark i högerkrysset. Men boken är så pass underhållande skriven att man kan ha stor glädje av den även om en hel del av matematiken går över ens huvud. Men även de som gillar matematik men har noll intresse för fotboll kan finna boken mycket intressant.
Det kan till och med vara så att detta är boken som väcker ett nytt intresse oavsett om det är sport eller siffror. Det mest spännande med många av Sumpters matematiska förklaringsmodeller är att han hittar likheter mellan saker som för de flesta kan verka vitt skilda. Vem hade kunnat gissa att en blixtsnabb kontring på vänsterkanten kan förklaras men samma matematiska modeller som rörelserna i ett sillstim?

"

Skriv egen bokrecension till Mer än en sport : fotbollens matematik
Jag tar samma som hon..