E. Poulsen

Gäld till djävulen

Författare: Lisa Hågensen
Ämnesord: hälsa, mord, humor, historia, spänning
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789177915546

Svenskarna härjar och Bohuslän brinner. Året är 1612 och en man tar djävulen till hjälp för att få tillbaka sin mördade hustru. De flyr upp till Svartevattnet på det vindpinade Bredfjället, men blir snart varse att djävulen inte gör någonting gratis. År 2012. Julen nalkas och Ylva ligger på psyket och yrar. Läkarna står handfallna och pratar om psykos eller hjärnskada, men Railis efterforskningar tyder på att Ylvas tillstånd har med några gamla syskon vid det ödsliga Svartevattnet att göra. Raili yppar motvilligt sina farhågor för bibliotekskollegan Solveig, och tillsammans börjar de nysta i en härva av lögner, mord och mystik. När Ylva drastiskt blir sämre trotsar de den rytande snöstormen och tar sig till Svartevattnet för att rädda hennes liv. Ovetande om de dolda krafter som verkar där snubblar de rakt in i ett makabert skeende som obevekligt leder dem in i mörkret.

Bok recensioner av Gäld till djävulen :

BlommigaBarbro 2018-11-24 12:30
Fristående fortsättning på "Hennes ögon blå" som jag älskade, och även den här är fantastiskt bra. En härlig mysrysare som innehåller både ryslig spänning och även en hel del humor. Språket är rappt och härligt och jag kan inte annat än njuta av berättelsen, även om den innehåller lite övernaturliga element, något som jag i normala fall inte är så förtjust i, men här tycker jag dessa små element bara passar in i mystiken och charmen. Ändå är nog ändå styrkan i Lisa Hågensens författarskap, dem underbara karaktärerna som är skrivna med värme, allvar och humor. Jag tycker Raili, Ylva samt Solveig med benan är tre underbara kvinnor som jag ser fram emot att få följa i nästkommande bok. Slutligen vill jag åter ge en stor eloge till Charlotta Jonsson som är en fantastisk skicklig uppläsare. Jag kan varmt rekommendera den här boken och jag fortsätter genast med trean i serien.
Mitt slutbetyg blir, en 5:a!

Skriv egen bokrecension till Gäld till djävulen