P. Simons

Kvinnor, vin och vänner

Författare: Annika Bengtsson
Ämnesord: hälsa, humor, kärlek, kultur, kvinnor, vänskap
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789198219876

Carina, Boel och Caroline kommer till Fridhems folkhögskola i skånska Svalöv för att gå kursen Blogga om böcker. Carina vill egentligen inte vara där och funderar på att avbryta kursen efter en halv dag. Boel skulle haft sin väninna med sig men väninnan svek och åkte till Rom med en man i stället. Caroline tycker att det är skönt att åka iväg från allt som väntar på hemmaplan och som hon inte vill tänka på. Det blir fem omtumlande sommardagar med bokprat, vindrickande, förtroenden och en och annan kyss.
Kvinnor, vin och vänner är en litterär bagatell och en varm skildring av vad som händer när ödet för ihop huvudpersonerna från Snökupan, Mellan raderna och Sorgbägare och låter vinet flöda i kapp med solskenet.

Bok recensioner av Kvinnor, vin och vänner :

BlommigaBarbro 2017-09-10 00:41
Precis som i de fem andra böcker jag tidigare läst av Annika Bengtsson så har hon den fantastiska förmågan med sina texter att jag inte annat kan än att sträckläsa, och sidorna far fram i en enorm fart. I Kvinnor, vin och vänner får man som läsare åter möta Carina, Boel och Caroline som alla tidigare haft en enskild roll i tre andra böcker som jag läst av Annika Bengtsson och jag tyckte det var härligt att åter få läsa om dem. Den här gången i en något mer lättsam tolkning. Annika Bengtsson kallar själv boken för litterär bagatell, det kanske hon har rätt i? Oavsett vad så tyckte jag att det var en mycket lyckad litterär bagatell. Hur det kommer sig att hon som författare inte är mer känd än vad hon faktiskt är- tycker jag är mycket märkligt. Böckerna är mycket välskrivna, lättlästa och engagerande. Jag kan riktigt varmt rekommendera böckerna: Kråkprinsessan, Glömskelunden, Snökupan, Mellan raderna och Sorgbägare som hon tidigare har skrivit. Samt naturligtvis den här, Kvinnor, vin och vänner.
Mitt slutbetyg blir, en stark 5:a!

Skriv egen bokrecension till Kvinnor, vin och vänner