Författare: Don Campbell
Genre: Psykologi
Ämnesord: musik
Utgivningsår: 1997
ISBN: 9789177155072

Musikens oanade kraft att hela kropp och själ

Musik kan påverka humöret och sinnesstämningen. Den kan få dig att känna dig glad, upplivad, energisk, nostalgisk, avslappnad, ja i vissa fall till och med ledsen eller arg. Men musiken kan göra så mycket mer. Det finns krafter i den som många har anat eller upplevt – krafter som faktiskt är väldokumenterade, prövade i experiment och bevisade. Musiken kan få oss att må bättre, såväl fysiskt som mentalt. Vissa ljud, toner och rytmer, klassisk musik, gregoriansk sång samt viss jazz-, new age-, pop- och rockmusik kan stärka intellektet, frigöra kreativiteten och på ett mirakulöst sätt hela kroppen. Detta är vad Don Campbell kallar Mozarteffekten.
I Mozarteffekten redogör Don Campbell på ett lättillgängligt sätt för hur man inom hälso- och sjukvården numera använder musik för att sänka blodtryck, lindra smärta, minska läkemedelsanvändningen, bekämpa cancer samt behandla ångest och psykiska sjukdomar. Oavsett vad du tycker om för slags musik får du här handfasta råd om hur du själv kan använda dig av Mozarteffekten för att förbättra din inlärningsförmåga, bli mer harmonisk och få ett rikare och bättre liv.
Don Campbell är en auktoritet inom området musik och helande. Han har studerat musik för Nadia Boulanger i Frankrike och skrivit ett antal banbrytande böcker om musik och helande. År 1988 grundade han Institute of Music, Healing, Health and Education. Don Campbell är en flitigt anlitad föreläsare vid universitetet samt för företagsledare och sjuvårdspersonal.

Medelbetyg: 1,5 (2 röster)

Bok recensioner av Mozarteffekten :

Räven 2017-03-15 11:05
Visst kan valet av musikgenre påverka humöret, eftersom en låt egentligen är ett stycke av någon annans personliga känslor. Men att rätt val av musikgenre även skulle vara till god hjälp att lindra fysisk smärta, sänka högt blodtryck eller till och med bekämpa cancer låter lite väl mycket fantastiskt för att jag ska tro på det. Den musik som Don Campbell vurmar lite extra för är instrumentalmusik komponerade av Wolfgang Amadeus Mozart, samtidigt som han inte tänker det minsta dugg på att även Haydn komponerade i samma anda. Språket han rör sig med är i sin tur allt annat än vardagsnära och blir med det högst uttröttande för den mer ovane läsaren.

Skriv egen bokrecension till Mozarteffekten