Medeltida människor et..
 B. Kurtén-Lindberg

Kärlek och kärnfysik

Författare: Hedvig Hedqvist
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789100131036

Det är en vit jul i Kungälv 1938. En kvinna i 60-årsåldern och hennes systerson pulsar fram i snön. Efter en stund stannar de och slår sig ner på en omkullfallen trädstam. Kvinnan - atomfysikern Lise Meitner - tar fram en papperslapp som hon fyller med uträkningar. När hon räknat färdigt kan hon bekräfta en teori som förändrar förutsättningarna för framtida forskning och får omvälvande världspolitiska konsekvenser. Det hon finner är hur kärnklyvning går till, och vilken enorm energi det frigör.Kärlek och kärnfysik är berättelsen om upptäckten av nukleär fission, men framför allt om relationen mellan två fysiker. I sina hemländer hade österrikiska Lise Meitner och svenska Eva von Bahr (liksom andra kvinnor) inte rätt att forska vid universiteten. De möttes därför i Berlin, i en elitistisk och mansdominerad värld, och utvecklade en kärlek som komplicerades av det första världskriget, fick politiska dimensioner i Tredje riket och skulle komma att bli livsavgörande när andra världskriget väl bröt ut.
"Hedqvists välskrivna och medryckande bok lyfter fram Meitners öde på ett föredömligt sätt, och är viktig inte minst för att den gör det mot svensk bakgrund."
Svenska Dagbladet

Bok recensioner av Kärlek och kärnfysik :

okidoki 2016-11-30 13:14
Författaren är släkting med Eva von Bahr och bygger delvis biografin på hittad brevväxling med Lise Meitner. På bokomslaget en bild av de två kvinnorna. Den säger ganska mycket. Till vänster i hatt den fula, försiktiga och filantropiska Eva och till höger den vackra och passionerade Lise. Biografin är läsvärd för att den också ger oss en bild av den historiska tiden. Judinnan Lise levde mellan åren 1878-1968.

Skriv egen bokrecension till Kärlek och kärnfysik