Spänning:  3
Romantik:  3
Humor:  2
Lärorik:  8
Sorglig:  5

Hon anländer till skrivarskolan, någonstans på den skånska landsbygden, med en ambition att lära sig hur kärleken smakar.

Det ser ut att lyckas när hon möter en annan elev på skolan som envetet kallar henne för Lilja Brik. Tillsammans, menar han, ska de resa kors och tvärs över kontinenter, genom tid och rum, som Majakovskij och Brik. Deras kärlek ska vara större än allt. I själva verket blir deras relation trevande, konstig och destruktiv. Men in på arenan kliver då den smaragdögda Anne Bonny, vildhjärta, tjyvfitta, piratdrottning och skolans mest säregna figur.

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av Allt det där jag sa till dig var sant :

gun 2015-02-03 12:03
En ungdomsberättelse som griper tag och skakar om läsaren.
Den berättar om det svåra att avvärja sig när man blir skadad av någon i en relation och låter det fortgå.
Den berättar om kamratskap och en fantasivärld som gör livet lättare att stå ut och överleva.

Arne 2017-09-16 11:10
Hon åker till en folkhögskola i Skåne (Svalöv?) för att lära sig skriva men också för att lära sig om den fysiska kärleken. Redan på resan dit får hon ögonen på en kille, en mystisk nörd som dyrkar Majakovskij och kallar henne Lilja. Hon blir besatt av honom, men deras relation är trevande, konstig och destruktiv. Hon som kallas Lilja, (eller Sylvia eller Viv efter andra litterära förebilder) tänker att det är som det ska. "Kanske smakar inte kärleken bättre" som hon säger i bokens nyckelreplik. Men så dyker en ny tjej upp på skolan, den rebelliska Ilse, som blir en motpol till den kille som kallas Poeten. De blir själsfränder i sina drömmar och lekar om en annan värld och tid och tycker sig stå över de andra på skolan. Men av någon anledning vill inte Lilja berätta för Ilse om sitt förhållande, något som kan gå riktigt illa. Och vad är sant av allt det Ilse berättar...

Jag blir både avundsjuk och irriterad på författaren! Avundsjuk för att hon skriver så in i h-e bra, det är ett oavbrutet böjligt, känsligt och oförutsägbart språk som sprudlar av energi och infallslusta. Irriterad för att berättelsen kunde varit bättre, bakom det skimrande språket är berättelsen ganska banal och klicheartad. Varför stannar en smart och duktig tjej i en destruktiv relation? Varför är en modern och beläst oskuld så okunnig om hur relationer fungerar? Är alla elever på folkhögskolor verkligen så flummiga som de beskrivs här? Varför beter sig nästan vuxna kvinnor som fjortisar och snattar både från affärer och från kompisar?
Det är bra men kunde varit ännu bättre...

Skriv egen bokrecension till Allt det där jag sa till dig var sant