Änkorna på Österlen
 S. Paborn

Välkommen till världen

Författare: Amanda Svensson
Ämnesord: hälsa, kärlek, ungdom, köpenhamn
ISBN: 9789113034959

Amanda Svensson återkommer efter den kritikerrosade debuten med Hey Dolly med en ny roman. Ett triangeldrama, men knappast en gyllene triangel, utan en som måste spricka. Någon måste bort. Frågan är bara vem.

Välkommen till den här världen: utspelas på en avgränsad plats där tre människor rör sig och formar en triangel bland flera tusen andra. De är tre små plastjuveler i en låda och locket är himlen som hänger över havet. Där är Köpenhamn och där är Malmö. Där är den nagelbitande Greta som är i wokbranschen och skriver dagbok om såren ingen nånsin sett. Hon som tänker att det finns andra former av lidande som är värre, sår man inte kan stoppa in fingret i och veta varför det gör ont. Hon som har astma men tänker på skenande hästar i stället för att ta sin medicin. Hon som bor i ett kollektiv med självupptagna, mesiga pojkar som tycker pärlplattor är en storslagen konstform. Allt desperatare behöver hon en förändring i sitt liv.

Så en dag träffar hon Simon som sysslar med art works och är bäst av alla i hela Köpenhamn på att rita trianglar. Samtidigt är han inte som andra. Som barn läste han Svindlande höjder och allt gick åt skogen. Nu spelas ljuden från hans hjärta och hjärna i dubbel hastighet. Men med Simon kommer också Claus som älskar konceptualitet och vars ljudspår snarare spelas i överljudshastighet. Snart blir det uppenbart att det inte handlar om en gyllene triangel utan en som obönhörligt måste spricka. Någon måste bort, frågan är bara vem.

Amanda Svenssons nya roman, efter den stora succén med debuten Hey Dolly, handlar om tre människor som vantivs i kulturen men på olika sätt. Tre vilsna människor som alla är i lika stort behov av att bli förstådda, att någon ska förstå något som de själva aldrig fått grepp om. Välkommen till den här världen: är ett triangeldrama. Eller kanske ett vykort från ett dockskåp.

Medelbetyg: 2,67 (3 röster)

Bok recensioner av Välkommen till världen :

kristina_s 2011-09-19 12:43
Recension av Amanda Svenssons roman Välkommen till världen

Boken är utgiven på Norstedts Förlag (2011) och innehåller 240 sidor.
Amanda Svensson är bosatt i Malmö. Hon är verksam som kulturjournalist och debuterade med den uppmärksammade Hej Dolly (2008) – Källa: Norstedts.

Handling: Huvudpersonerna i denna roman är Greta, Simon och Claus. Greta arbetar i wokbranschen. Hon har astma, men vägrar ta sin medicin och hon tänker på skenande hästar istället när hon får ett astmaanfall. Hon biter på naglarna och skriver dagbok. Romanen bygger en hel del på hennes dagboksanteckningar. I början av berättelsen bor Greta i ett kollektiv med självupptagna, mesiga killar som tycker att göra pärlplattor är konst, och de ser Greta som sin musa.
När Gretas bästa väninna Miriam lägenhetskompis flyttar frågar Miriam om Greta vill dela lägenheten med henne. Efter lite funderande, tackar Greta ja. Miriam läser till läkare i Köpenhamn och är ofta ute och festar. Så träffar Greta Simon som arbetar med art works och ritar Köpenhamns bästa trianglar. Han är en annorlunda kille som läste Svindlande höjder som barn och allt gick åt skogen. Hans bästa kamrat heter Claus och han är inte glad över att Simon träffar Greta så ofta. När Miriam träffar en kille ber hon Greta att flytta, Simon tar hennes få tillhörigheter i en skottkärra och hon flyttar hem till honom. Simon är väldigt kär i Greta, men tyvärr är inte Gretas känslor lika heta. Det kommer så småningom att handla om en gyllene triangel mellan Greta, Simon och Claus. Någon måste bort, men vem?

Språket i Amanda Svenssons roman är rappt och uppkäftigt. Hon använder ett ungdomligt språk som jag har svårt att förstå. Ett språk jag ofta hör ungdomar pratar på stan, mycket slanguttryck. Målgruppen för romanen känns som den vore för yngre läsare. Jag själv känner mig lite för gammal för den här storyn, som är full med fester, sprit och sex. Boken är visserligen lättläst och det händer saker hela tiden. Som medelålders kändes det svårt att hänga med i svängarna. Jag tror däremot att yngre läsare kommer att tycka om denna roman. Jag kan absolut inte klaga på språket och den underhållande berättelsen, men tyvärr var den inte riktad mot mig.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2011-09-19 (96) http://blogg.passagen.se/krisim

dragonfly 2012-04-12 12:50
Boken är poetisk, sorglig och vacker. Den handlar om tre människor, som försöker överleva i en värld där de inte känner att de passar in. Tre personer som egentligen kanske inte passar ihop, men som klamrar sig fast vid varandra för att överleva. Som de beskriver på baksidan. Det kan inte hålla, utan en måste bort. Frågan är bara vem? Detta är inte den bästa bok jag har läst, men den lämnar mig inte oberörd, utan full av funderingar. Den är ganska mellankolisk och sorglig, men ändå vacker på något vis.

trebor 2014-10-05 09:23
Rolig till en början, Etta

Skriv egen bokrecension till Välkommen till världen