ISBN: 9146183485

Spänning:  6
Romantik:  2
Lärorik:  4
Sorglig:  5

KÖP BOKEN ONLINE

Malika Oufkirs livsöde lämnar ingen oberörd. Uppvuxen i ofattbar lyx i kungens slott förändras livet drastiskt när hennes pappa, Marockos inrikesminister, deltar i statskuppen mot Hassan II 1972. Pappan mördas, men kung Hassan beslutar att straffa hela familjen. Tillsammans med sin mor och sina fem syskon genomlider hon tjugo års helvete i fängelse. Efter en lång kamp återfår familjen sin frihet och 1996 finner de sin fristad i Paris. Där träffar Malika Oufkir författaren och journalisten Michèle Fitoussi som hjälper henne att skriva ner berättelsen om familjens grymma öde.

Medelbetyg: 4,67 (6 röster)

Bok recensioner av Fånge i Öknen :

nik 2004-08-02 22:18
En gripande berättelse om en familjs öde. Ett måste att läsa.

Synnez 2004-08-17 20:50
En helt klart läsvärd bok som bygger på den sanna berättelsen om Malika Oufkir som satt inspärrad i ett marockanskt ökenfängelse i hela 20 år! Tillsammans med sin mor och sina syskon, den yngsta inte äldre än 2 år när de tas tillfånga, genomlever hon ett helvete på jorden och drabbas av både svält och olika sjukdomar. En mycket läsvärd berättelse som får en att reflektera över hur fantastiskt bra vi faktiskt har det...

snobban 2004-09-27 09:51
Denna bok tycker jag ger en väldigt bra beskrivning av den marockanska överklassen. Det som gör man tänker efter i början är vilken otrolig rikedom som berättaren Malika Oufkir lever i men på samma gång innebär ett inlåst liv. Som T.ex. Att som 5 åring skiljas ifrån sin familj och inte bara få korta besök av sin mor och endast få blickar av sin far. Det som hände var att hon blev adopterad av Kung Hassan för att vara sällskap till hans dotter. Så hon flyttade in ett av deras palats och blev som en syster till dottern.
Så börjar det hela och Malika beskriver sin barndom. Hon berättar om hur den kungliga överklassen lever sitt liv. Hon berättar om Kung Hassans harem med kvinnor som lever för att göra han nöjd. Harems kvinnor lider ingen brist på materiella saker men har ingen som helst kontroll över sitt liv. Allt som de får/köper styrs av kungen. Han bestämmer deras vikt, kläder, mat. Ja helt enkelt styr han deras liv. Och de tycker att han är en gud i stort sätt. Han behandlas som en far på något sätt. Hans ord är lagen som ingen bryter. Eller ens tänker på att bryta.
Och fram tills hennes pappa blir anklagad för att ha gjort en statskupp mot kungen och blir avrättad så lever hon ett visserligen instängt liv men ändå ett liv i lyx och med vissa rättigheter som inte så många andra kvinnor har. Men efter detta så sätts familjen i fängelse och så börjar deras 20åriga liv i fängelse.

Hobbiten 2005-08-08 21:10
När Malika Oufkir är arton år blir hon tillsammans med sin mor och sina syskon tillfångatagen och förd långt ut i öknen. Hon har tidigare levt i den Marockanska överklassen men kastas nu in i en ny värld där många års lidande väntar. Mailikas far straffades med döden, men kungen krävde att även hans familj skulle få lida. I över femton år sitter Malika, hennes syskon och deras mor inspärrade i fängelse. Bland kackerlackor och råttor sover de på smutsiga madrasser. Allt som finns att äta och dricka är mögligt bröd och iskallt vatten. Ett liv misär som de uthärdar i många år.

Jag tycker att boken var väldigt gripand, och jag kom snabbt in i historien. Jag gillar beskrivningarna av överklassen och hur det såg ut i kungens palats på 60-talet, lyxen, de stränga reglerna och relationerna. En spännande och viktig bok att läsa (enligt mig).

dichoso 2006-05-29 13:14
Gripande, omskakande, upprörande det finns inte ord kraftfulla nog att beskriva denna sanna historia. Jag fullkomligt slukades av berättelsen och kände mig deprimerad och förtvivlad länge efter att jag läst om Malika och hennes familjs tragiska öde.

Lemoness 2012-09-15 12:04
Gripande historia om att ha allt, förlora det och sedan finna något annat, värdefullare. Efter 20 år i ett horribelt ökenfängelse flyr Malika tillsammans med 3 av sina syskon. Återinträdet i samtiden blir en stor kontrast till det isolerade livet i fängelse-cellerna. Någonstans plockar hon med sig värdefulla livserfarenheter från fängelset, att materiella ting betyder väldigt lite, det finns andra saker som vida överstiger detta. Mycket bra bok som inger hopp och inspiration, vi människor klarar mer än vi tror. Tänkvärd bok som stannar kvar länge efteråt!

Skriv egen bokrecension till Fånge i Öknen

KÖP BOKEN ONLINE