Genre: Fantasy
Ämnesord: krig, humor, spänning, äventyr
Utgivningsår: 1939
ISBN: 9789127106987

Spänning:  9
Humor:  8

Tipsa en vänLänka till sidanSkriv en recensionDen här utgåvan av boken är slutsåld (slut på förlaget)Den första kompletta utgåvan på svenskaFascinerad av Malorys Morte dÂ'Arthur började Terence Hanbury White berätta historien om kung Arthur och hans riddare på sitt eget sätt. 1938 utkom den första versionen av Svärdet i stenen. Den skrevs om och fogades samman med ytterligare tre romaner till den mäktiga tetralogi som utgavs 1958. Det är en märklig roman om hur en ung pojke, Arthur, fostras till man av den gamle trollkarlen Merlyn. Det är en fantasivärld, ihopfantiserad att existera på 1400-talet och nedskriven på 1900-talet. Sagans värld har trängt undan historiens. Det är Arthur som regerar i slutet av 1400-talet och inte Edvard av York. Rustningarna är från samma århundrade, men de sitter på riddarna av Runda Bordet. Drakar, trolldom och annat oknytt är i full verksamhet. Och här finns också den gamle vise Merlyn, som lever baklänges. Svärdet i stenen är en roman med mycket humor men också med stort allvar. T.H. White jämförde Arthursagan med AischylosÂ' Orestien.Den femte och sista delen, Merlyns bok, påbörjades i slutet av 1940 och här kan man också ana syftet med hans stora romanbygge, att tjäna som ett motgift mot människans ständiga krigande. Författarens skräck inför det som hände i omvärlden växte till ursinne mot det släkte som förde krig och glorifierade det.

"Nu Kay" sa han när de stod framför kyrkdörren. Han såg på sin först födde, vänligt men rakt i ögonen." Här är stenen, och du har svärdet. Det kommer göra dig till konung av England. Du är min son som jag är stolt över, och det kommer jag alltid att vara vad som än sker. Kan du lova mig att du drog ut svärdet av egen kraft!?
Kay såg på sin far. Han såg också på Kart och på svärdet. Sedan lämnade han alldeles stilla svärdet till Kart.
Han sa" Jag har ljugit. Det var Kart som drog ut svärdet.

Bok recensioner av svärdet i stenen :

bonadea 2013-07-20 06:51
Svärdet i Stenen är 5 böcker i en. Det är ett fantastiskt bokäventyr , en saga som man aldrig blir för gammal för, TH White har ett eget sätt att berätta historien om kung Arthur och riddarna kring runda bordet. Han skriver med så mycket humör ändå blir boken aldrig löjlig eller oseriös . Han målar upp berättelsen så karaktärerna ,händelser och landskap spelas upp som på film ändå blir boken aldrig seg eller långdragen på grund av alla beskrivningar.
Det är en bok som ALLA kan njuta av.

Skriv egen bokrecension till svärdet i stenen