M. Buffie

Colour of Magic

Författare: Perry Pratchett
Genre: Fantasy
ISBN: 0552124753

KÖP BOKEN ONLINE

The first book in Terry Pratchett's Discworld series. It's set on a flat world sitting on the backs of four elephants, who hurtle through space. We are introdcued to the strange adventures of Rincewind, the wizard, and Twoflower, Discworld's first tourist.

Medelbetyg: 3 (5 röster)

Bok recensioner av Colour of Magic :

mana 2004-07-16 14:04
väldigt bra, men ändå krånglig och ibland svår att förstå sej på. kräver all uppmärksamhet.

trollaki 2004-07-24 22:18
Jag håller med mana. den här boken är en bra bok och en intressant början av serien om skivvärlden, men den är ganska krånglig i vissa ställen och svår att hänga med i.Inte dålig som bok, men jämfört med de andra böcker om skivvärlden är den ganska svag.Dess fortsättning ("det fantastiska ljuset") är mycket bättre, så om man har tålamodet att läsa färdigt boken och fortsätta med "det fantastiska ljuset" belönas man men en helt fantastisk berättelse ;)

nakoma 2004-10-18 19:45
Den första Pratchett bok jag läste, dock på svenska. Gillar Skivvärld serien skarpt.

ElinLeticia 2007-02-28 11:49
När den unge trollkarlslärlingen Rensvind smyger sig in ett förbjudet område i Osynliga Universitetet råkar han bli träffad av en av Universums åttonde viktigaste formler. Denna besvärjelse har något monogamt i sin natur och hindrar Rensvind att minnas någon annan besvärjelse, vilket i sin tur leder till att skolan sparkar ut honom. Av ytterligare en tillfällighet råkar Rensvind på Skivans första turist, Två Blomster och hans efterhängsna bagage. Två-blomster visar sig vara en ytterst påfrestande turist som gärna vill bese lokala slagsmål, sälja försäkringar och kort efter sina bemödanden lämnar staden Ankh-Morpork i brinnande ruiner...

"The Colour of Magic" är den första boken om Skivvärlden, vilket självklart i sig är en kuriositet. Boken handlar om den fatalt misslyckade trollkarlen Rensvind, men spinner också ett bakgrundsnät av lokalfärg genom att berätta om hur Skivvärlden fungerar och införliva viktiga huvudrollskaraktärer som Döden i berättelsen. Men det är tydligt att Pratchett inte helt landat sin litterära idé. Många personer känns oslipade och formlösa. Boken är rörig och en smula ofokuserad varför betyget blir en allmän trea. Boken är intressant att läsa som ett mått över författarens fortsatta utveckling, men just inte mer.

Love_Baloo 2007-11-05 21:06
stark tvåa, de roliga skämten höjer den

Skriv egen bokrecension till Colour of Magic