ISBN: 9789187179174

Spänning:  3
Romantik:  2
Lärorik:  6
Sorglig:  5

KÖP BOKEN ONLINE

En ung kvinna förs i bärstol genom den kinesiska landsbygden till sitt bröllop. Hon ska giftas bort med brännvinsfabrikantens son, som är spetälsk. Tre dagar efter bröllopet mördas han. En av männen som bar bärstolen blir hennes älskare. De skapar sig ett liv i byn vid brännvinsbränneriet, kring vilket oändliga fält av mörkröd sorghum breder ut sig, det sädesslag som försörjer bränneriet och även ger bönderna deras dagliga bröd. Men under de turbulenta 1920- och 1930-talen med fattigdom och banditväsende är tillvaron osäker. Paret konfronteras med både banditer och myndigheter, men står liksom alla andra inför sin största prövning då japanerna ockuperar området och varje dag blir en kamp för överlevnad.

Det röda fältet är en märklig väv av kärlek och grymhet, blod och poesi. Romanen, som väckte sensation när den gavs ut i Kina 1987, blev den kinesiske författaren Mo Yans (f. 1955) internationella genombrott och har även filmatiserats. Mo Yans böcker utspelar sig i ett på samma gång vackert och störande universum. Här återvänder han än en gång till sin hemtrakt Gaomi nordöstra socken, vilken i romanen beskrivs som den vackraste och fulaste, ovanligaste och vanligaste, heligaste och mest depraverade, hjältemodigaste och uslaste, mest stordrickande och hetast älskande platsen i hela världen.

Nobelpriset i litteratur år 2012 tilldelas den kinesiske författaren Mo Yan som med hallucinatorisk skärpa förenar saga, historia och samtid.

"Räcker det inte att japanerna dödar oss, ska vi ta livet av oss själv också?"

Medelbetyg: 3,33 (3 röster)

Bok recensioner av Det röda fältet :

trebor 2012-11-02 16:19
Rå och brutal bok med svart humor, ordenibokenskrivsoftaihop.
Stark trea.

coae 2013-03-13 21:34
Uppfattningen efter att ha läst "Det röda fältet" är att Mo Yan är en väldigt bra berättare, hans språk är vackert på ett lite avskalat kargt sätt. Folk dör ond bråd död .punkt. Ingen reflektion eller medkänsla över det tragiska utan mer ett konstaterande. Och visst är det många hemskheter i "Det röda fältet", men även kärlek och humor. Att det brutala skulle ligga boken i fatet som många verkar tycka håller jag inte med om, handlingen utspelar sig trots allt under extrem fattigdom och en brutal japansk ockupation.

Det röda fältet får ingen femma men det är helt klart en läsvärd, spännande och bra berättelse. Ser fram emot att läsa fler böcker av Mo Yan!

gun 2013-06-25 20:21
En fängslande roman där vi får följa ett familjeöde i flera generationer lite närmre. Japanerna invaderar Kina och sprider mycket död. Kineserna resonerar som så att för varje japan de tar död på så spelar det ingen roll om 100-tals kineser dör då Kina rymmer så otroligt många människor. Men kineserna ligger också i fejd med varandra och många liv spills i interna strider.
Romanen är otroligt detaljrik och blodig och åkrarna med sorghum göds med mycket blod och döda kroppar som hundarna och fåglarna kalasar på.

Boken borde skurits ner en del. Det är många upprepningar.

Skriv egen bokrecension till Det röda fältet