Innan jag brinner

Författare: Gaute Heivoll
Ämnesord: hälsa, psykologi, pyroman
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789113036625

Söndag den 4 juni 1978. En pyroman härjar på den norska landsbygden utanför Kristiansand. I en månads tid har flera hus brunnit ner och paniken har lamslagit hela orten. Polisen har inga spår och folk börjar tro att galningen inte ska gå att fånga - nästa gång kanske det är deras hus som står i brand. Så en dag är det plötsligt över. Pyromanen är fångad.

Samma söndag döps en pojke i Finslands kyrka, alldeles i närheten av det sista huset som brändes ner av pyromanen. Pojken heter Gaute Heivoll. Som vuxen blir han författare, med flera uppmärksammade böcker bakom sig. Med utgångspunkt i händelserna som föregick hans eget dop har han i sin nya roman fångat ett litet samhälle som drabbats av flera olyckor. Inte bara husen som brann ner och tragiken som följde för de drabbade, utan även pyromanen och hans egen berättelse. Vem var han egentligen? Varför satte han sådan skräck i sin hemby? Och den pojken som döptes just under dessa hemska veckor, vad blev det av honom? Varför blev han författare?

Innerst inne bär vi alla på en sorts galenskap. En pojke blir författare, en annan pyroman. Vad är det som lockar oss människor att ödelägga allt det som erbjudits oss? Med Innan jag brinner har Gaute Heivoll fått ett stort europeiskt genombrott.

Brageprisets nominering:
"Gaute Heivoll utmärker sig som en storartad författare med Innan jag brinner. Romanen är både en psykologisk thriller, en dokumentärroman och en konstroman med utgångspunkt i de pyromandåd som drabbade författarens hemby Finsland en försommar 1978. Från allra första stund blir man gripen av de skrämmande bränderna, men även av de realistiska och trovärdiga karaktärerna. Gaute Heivoll tecknar en närbild av sin hemby - och därigenom av sig själv - med ett språk som är både vardagligt och otvunget litterärt.

Bok recensioner av Innan jag brinner :
2012-08-09 21:40
Bokrecension
Författare: Gaute Heivoll
Titel: Innan jag brinner
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 306
ISBN: 9789113036625
Handling: Boken är baserad på en verklig händelse. Författaren Gaute Heivoll föds 1978 i södra Norge och på landsbyggden i det område hans familj bor i, har de senaste veckorna härjat en pyroman. Nästan alla i området börjar vakta sina hus med ett gevär i knäet om nätterna. Den söndagen som Gaute döps, grips förövaren efter den tionde branden.
30 år senare återkommer Gaute Heivoll till sin hembyggd för att ta reda på hur det hela låg till. Han letar i dagböcker, tidningar och gör intervjuer med vittnen som finns kvar i livet.
Parallellt med författarens berättelse får vi läsa om Dag – brandmästarens son som i stort sätt hela livet följt med sin pappa när han släckte bränder. Dag växer upp till en duktig pojke och föräldrarna hade stora förväntningar på honom som vuxen. Men efter militärtjänsten högt uppe i Norge, kommer han tillbaka och är en nu en introvert kille som helst stannar hemma och läser serietidningar. Han berättar aldrig vad som egentligen hände under militärtiden, även om han en gång är nära att berätta om det för sin mor. Så av den duktiga pojken blir det ingenting stort av. Han tar över som brandmästare när hans fars hjärta inte orkar mera.
Vi får som sagt också följa författarens uppväxt. Han är också en duktig pojke som har stora förväntningar på sig. Fadern vill att han ska bli advokat och han börjar studera juridik, men känner att det inte är det han vill göra. Han vill skriva. Men han ljuger för sin svårt cancersjuke far att det går bra på juristlinjen. Något han egentligen inte mår bra av, men när han ser att fadern uppskattar det han säger får han låtsas att det är så, för fadern kanske inte lever så länge till.

Innan jag brinner är den första boken av författaren som är översatt till svenska och den är under utgivning i en rad andra länder också. Boken var lågmäld, och den berörde mig på ett speciellt sätt. Det händer egentligen inte så mycket mer än bränder som upprepar sig men den är mycket tragisk. Att läsa om brandmästarens son Dags och Gautes uppväxt var en sorglig berättelse. Båda två hade alla förutsättningar att bli något stort, men tyvärr blev det inte så, i alla fall inte för Dag. Romanen var både välskriven och välgestaltad. En typisk bok som man inte släpper i första taget. Handlingen sitter kvar länge.

"

Skriv egen bokrecension till Innan jag brinner
Fasader