Morgonens flod

Författare: Han Suyin
Utgivningsår: 1972
ISBN: 911733182x

"Det porträtt av Mao som Han Suyin ger skildrar på ett fascinerande sätt hans personlighet, hans prövningar, den gradvisa utvecklingen av hans idéer och hans handlingar under de första femtiofem åren, det hela mot bakgrunden av skiftande stämningar och händelser i Kina. Bland många andra slående egenskaper avslöjar det hans pragmatism, originalitet och uthållighet. Det korrigerar också en del felbedömningar av tidigare författare och ger aspekter på denna betydelsefulla period i vår samtidshistoria som kan komma att förvåna åtskilliga läsare.

Ingen författare är bättre skickad än Han Suyin att återge fakta och uttolka dem. Hennes kännedom om det moderna Kina, hennes förståelse av det kinesiska folket och hennes vänskap med många av landets nuvarande ledare gör henne till en vis auktoritet. Och hennes talanger som författare har resulterat i ett bokverk som är både en litterär och historisk skattkammare."

- Ur Malcolm MacDonalds förord
Bok recensioner av Morgonens flod :
2012-07-13 16:56
Detta är en - får man säga - hyllningsskrift till Mao Tse-tung i synnerhet och den kinesiska revolutionen i allmänhet. Med det i minnet ger den ändå en nyanserad syn på mycket. Bl a revolutionen som sådan. Hur många i min generation och yngre vet egentligen något om den? När får man lära sig det? Hur skiljer den sig från den ryska revolutionen? Suyin ger svar.
Hon sätter också på ett intressant sätt in alla händelser i Kina under första halvan på 1900-talet i ett världsperspektiv. Jag får en mycket djupoare förståelse för händelserna under andra världskriget, till exempel. - Jag slås av hur lite man får veta i historieböckerna om Sovjets (Kinas) och USA:s handlingar utanför Europa. Men inte för inte kallas det ju för VÄRLDskrig...

Jag frågar mig dock: Var Mao verkligen sådär... gudomligt bra? Jag ska leta andra källor.

"

Skriv egen bokrecension till Morgonens flod