KÖP BOKEN ONLINE

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Ingen jord den andra lik :

arsenal23 2012-06-28 10:53
Recension av Varg Gyllanders kriminalroman Ingen jord den andra lik

Boken är utgiven på Massolit förlag (2012) och innehåller 342 sidor.

Varg Gyllander är pressekreterare hos Rikskriminalpolisen och är en av de personer i Sverige som har störst insyn i polisens operativa arbete. Han hittade tidigt sin egen nisch inom svensk kriminallitteratur med serien om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin, som ofta beskrivits som ”CSI på svenska”. Den nya tekniken inom brottsutredning och andra rykande aktuella ämnen är vanliga teman i hans berättande, och han har mötts med enorm entusiasm av såväl press som läsare både på den svenska och internationella marknaden. Källa: Massolit förlag.

Handling: Kriminaltekniker Ulf Holtz dotter Linda är med på en arkeologisk utgrävning i en vikingagrav. De hittar ett skelett som de tror legat där i flera hundra år. Men så upptäcker Linda och hennes handledare Andor en medaljong i form av en peacesymbol. Medaljongen kan omöjligt vara flera hundra år gammal. Professor Arnold Sebastian som leder utgrävningarna kontaktar Lindas pappa Ulf Holtz som förnuvarande är sjukskriven och även avstängs inför en internutredning. Ulfs chef ger honom trots sjukskrivningen i uppdrag att försöka ta reda på vem som ligger i graven. Visserligen har preskriptionstiden tagits bort för mord, men ingen vet om den som ligger i graven blivit mördad. Vi läsare får följa rättsläkaren Ulla Fredéns intressanta arbeta att konstruera ett ansikte som är så lik skallen det går att få fram. Det framkommer att skelettet tillhört en kvinna och Ulla Fredén får fram en bra bild på hur kvinnan kan ha sett ut. Två försvunna kvinnor motsvarar bilden, men snart kan den ena uteslutas på grund av DNA.
Vi får även följa två andra händelser parallellt med utgrävningen. Pia Levin får ta hand om en skola som brunnit ner. En brand som döljer en mörk hemlighet. Hon träffar Margareta som arbetat på biblioteket på skolan och som gärna av någon märklig anledning vill gå in i ruinerna.
Kerstin är en ung flicka som lever tillsammans med sin alkoholiserade mamma och som utnyttjas av en ung man på ett orimligt sätt. Alla händelser kommer att vävas samman i en eskalerande spänning och med ett helt oväntat slut.

Jag har läst Varg Gyllanders alla böcker och tyckt mycket om dem, så även denna. Den här boken innehöll inga otäcka eller blodiga scener men den var mycket spännande ändå, mer på ett psykologiskt sätt. Varg Gyllander har ett intressant språk, inte så torftigt som många andra svenska deckarförfattare tyvärr har (nämner inga namn). Att Varg Gyllander arbetar inom kriminalpolisen kan man förstå för det han skriver om är väldigt realistiskt och han berättar om polisarbetet på lättsamt sätt. Karaktärerna är väl gestaltade, men miljöerna skulle jag nog vilja se framför mig lite bättre. Boken var också en sträckläsare och det tog inte lång tid att läsa ut den. En mycket bra bok att läsa nu i sommar.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2012-06-27 (42) www.kristinasimar.se

Phenomena 2013-08-17 13:27
Ett skelett hittas i en vikingagrav. Ett skelett som inte hör hemma där. Hur kommer det sig?