J. Baggott

Rysk dagbok

Originaltitel: A Russian Diary
Författare: Anna Politkovskaja
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789170373886

När Anna Politkovskaja mördades i Moskva i oktober 2006 hade hon just avslutat manuskriptet till denna bok som kom att bli hennes sista. Rysk dagbok är en obarmhärtigt avslöjande skildring av korruptionen och cynismen i Ryssland under Vladimir Putin. Boken täcker tiden från parlamentsvalen 2003 fram till efterspelet till gisslantragedin i Beslan. Liksom i sina tidigare böcker står Politkovskaja på offrens och de vanliga människornas sida. Hon talar med mödrarna till barnen som dog i Beslan. Hon träffar svårt traumatiserade veteraner från kriget i Tjetjenien. Hon uppsöker en tjetjensk krigsherre i hans befästa palats.

Anna Politkovskaja följer hur 1990-talets demokratiska reformer monteras ned. Hur oberoende tidningar, tidskrifter och TV-kanaler undertrycks. Hur västländernas regeringar, allt mer beroende av rysk olja och gas, blundar för de totalitära dragen hos den ryska statsledningen. Inte heller de ryska demokraterna förmår skapa en kraftfull opposition och ett trovärdigt alternativ. I detta politiska tomrum kan Putin och hans vapendragare agera för att säkra sin oinskränkta makt för lång tid framåt. Rysk dagbok är en skakade rapport inifrån Ryssland skriven av dess modigaste reporter.

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Rysk dagbok :

helix 2012-04-14 11:41
Det här är en intressant bok. Författarens kritik av det ryska politiska samhället i allmänhet och Putin i synnerhet är viktig. Jag fick flera insikter i hur fördjävligt det faktiskt är. Att en "modern" ledare som Putin så flagrant kan avskaffa demokratin utan att folk opponerar sig ordentligt... Fast Politkovskala gjorde ju det. Hon blev mördad.

Men "Rysk dagbok" är lite för tungläst. Lite för tråkigt skriven. Jag vet inte.. kanske skulle den redigerats lite annorlunda. Kanske skulle ämne för ämne behandlats istället för att det strikt kronologiskt (med datumrubriker) redovisats. Det skulle, tror jag, ge en mer samlad bild över skeendena vid tex gisslandramerna i på teatern i Moskva och skolan i Beslan.

Skriv egen bokrecension till Rysk dagbok