E. Åhman Owetz

Gå sönder, gå hel

Författare: Sofia Nordin
Ämnesord: psykologi, kärlek, gåtfull
ISBN: 9789113037325

Sofia Nordin är tvåfaldigt nominerad till Augustpriset för sina ungdomsböcker. Nu har hon skrivit romanen Gå sönder, gå hel, en både drabbande, gåtfull och obeveklig berättelse.

En kvinna befinner sig på flykt. Med ett litet spädbarn tätt tryckt mot sitt bröst gömmer hon sig i en sommarstuga. Men oron över att bli upptäckt gör att hon liftar till Stockholm där hon lever som hemlös under några allt kallare månader.
Parallellt löper en annan berättelse om en kvinna som lever radhusliv med man och två barn. De har träffats på internet och skapat sig sin lilla idyll.
Så småningom går berättelserna ihop. Det finns ett före och ett efter.

Med bävan och stigande motstånd följer man händelseutvecklingen i Sofia Nordins imponerande och suggestiva roman. I Gå sönder, gå hel har Sofia Nordin funnit språklig gestalt för en komplex historia, som växlar mellan hallucinatoriska glimtar och sönderfall och en förfärande saklighet. Obevekligt rullar berättelsen fram, nära nog som en fallstudie; stark, gåtfull och svår att släppa.

Bok recensioner av Gå sönder, gå hel :

kristina_s 2011-09-12 12:43
Recension av Sofia Nordins roman Gå sönder, gå hel

Boken är utgiven på Nordstedts (2011) och innehåller 233 sidor.
Sofia Nordin är född 1974, bor i Stockholm. Hon debuterade 2003 med Äventyrsveckan och har sedan dess givit ut en rad böcker. Två gånger har hon varit nominerad till Augustpriset, för ungdomsböckerna Natthimmel (2009) och Det händer nu(2010). Hon har tidigare givit ut en roman på Albert Bonniers Förlag, Utanmyr, 2005.
Källa: Norstedts.

Handling: I denna roman heter huvudkaraktären egentligen Lena, men hon använder sig inte av det namnet. Romanen är uppdelat som två olika händelser i Lenas liv. I den ena berättelsen rymmer hon med sin tvillingsyster Frejas babydotter Lisa. Först tar hon flickan med sig till sin farmors gamla hus. Farmodern är numera avliden och huset står tomt. Lena kallar den lilla flickan för Ilja och sig själv Freja. När familjen kommer henne på spåren rymmer hon med barnet ut i skogen och där livnär de sig på bär. Sedan liftar hon till Stockholm med en spansk lastbilchaufför och lever som hemlös, övernattar på olika märkliga ställen. Det fungerar ganska bra ända tills den dag hon blir upptäckt av två personer för en frivillighetsorganisation som hjälper hemlösa.

I de andra kapitlen har Lena tagit namnet Anna Vredholm och söker via nätdejtingar efter en ”vanlig” man, som inte har intressen som sticker ut och som inte är frågvis när det gäller hennes förflutna. Hon dejtar en hel del män, men ingen passar. Inte förrän hon träffar Anders. Han är i hennes ögon en helt vanlig man, med ett vanligt jobb och vanliga intressen. Han har eget hus i ett trevligt villaområde och två hundar. De fattar tycke för varandra och gifter sig. Skaffar två vanliga barn, med vanliga namn. Sara och Johan. Anna blir till och med god vän med Miriam och Freja och börjar trivas i sin vanliga tillvaro. Men till slut blir även det livet för enformigt. Dags att börja om på något nytt.

En annorlunda bok, där allt är mycket hemlighetsfull. Vem är egentligen Lena som i vissa fall kallar sig Freja och ibland Anna? Jag blev oerhört förtjust i boken och sträckläste den. Måste ju veta vad som hände med Freja eller Anna. Ja, lite förvirrande var det faktiskt. Men så bra. Jag gillar att läsa mellan raderna. Är texten för lätt och säger allt kan jag lätt tycka det kan bli långtråkigt att läsa. Och den här boken var allt annat än långtråkig. Här fick jag verkligen fundera mycket själv vad författaren egentliga budskap var. Detta är mycket skickligt att kunna skriva på det här sättet. Boken var mycket välskriven och spännande på ett annorlunda sätt. Sofia Nordin har varit Augustnominerad två gånger innan, för två ungdomsromaner 2009 och 2010. Det skulle inte förvåna mig om hon blir Augustnominerad för denna bok också, för denna bok var verkligen något utöver det vanliga.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-09-12 (92) http://blogg.passagen.se/krisim

Skriv egen bokrecension till Gå sönder, gå hel