Fölungen

Författare: Rickard Fuchs
Ämnesord: mord, humor, kärlek, spänning, äventyr

Text från bokens innerpärm:
I en lantlig, stilla amerikansk småstad djupt i Södern föds ett barn som är unikt - ett barn med hästhuvud: Jim Hart, Fölungen. Hans morföräldrar begriper sig inte på honom, småstadsprästen vill lyncha honom, bordellmamman vill skydda honom och hans mor Dee Ann älskar honom. I natten flyr hon med sin son undan helvetesprästens upphetsade församling och ger sig ut på den långa, flackande färd som kommer att föra Fölungen genom alla skikt av det amerikanska samhället, från bakgator och trakasserier till luxuösa miljonärsvillor, trånande filmstjärnor med tycke för hästar och Washingtons politiska intriger.
Fölungen är en pikaresk med allvarlig grundton, en roman som med absurd humor, mycket klokhet och stor klarsyn vill både underhålla och mana till eftertanke. Den handlar om trångsynthet och intolerans, om medmänsklighet och ömsinthet, om sensationslystnad och kärlek. Det är en berättelse om den slutgiltliga minoriteten: den också rent fysiskt unika individen. Och en oförglömlig läsupplevelse.

"Nu kom det andra benet. Enmma tog tag i de små benen och drog försiktigt. Kroppen gled ut, bara huvudet var kvar nu. En sista kraftig krystning från Dee Ann och hela barnet var ute. Det var en liten pojke med normal kropp, normala armar med små händer, normala ben med små fötter, men huvudet var inte ett nyfött barns rosiga och skrynkliga huvud. Emma kastade en blick på barnet och svimmade."

Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Fölungen :
2011-06-14 21:55