ISBN: 9789100124748

Spänning:  7
Humor:  2
Lärorik:  9
Sorglig:  9

KÖP BOKEN ONLINE

En dåre fri är en roman om skörhet och styrka. Det är Eli som berättar. Hon bor ensam i sin lägenhet, och ändå inte. Espen, Emil och Erik finns också där. Deras röster har följt henne hela livet. Så småningom kommer också prins Eugen.

Hennes terapeut kommer också, för att hjälpa henne att klara vardagen och vanligheten. Hon är periodvis inlagd på psykiatrisk avdelning, och i vården möter hon både omhändertagande och oförståelse. Elis vilja att leva och skapa är stor, men rösterna inom henne bråkar och stör. Ändå skriver hon hela tiden, gör film, reser och framträder på uppläsningar. Som författare röner hon framgång efter framgång, medan kampen mot sjukdomen pågår.

Eli lever med sin psykos; hon utvecklas och kämpar. Med sitt magiskt lysande språk öppnar Beate Grimsrud dörren till en fascinerande och gripande värld.

Medelbetyg: 4,29 (7 röster)

Bok recensioner av En dåre fri :

kristina_s 2010-10-21 12:25
Recension av Beate Grimsruds bok En dåre fri

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 477 sidor.

Beate Grimsrud har gett ut en novellsamling och fyra romaner. Hon har också skrivit barnböcker och dramatik, och gjort flera filmer. Barndomsskildringen Jag smyger förbi en yxa (1999) blev en stor framgång som bland annat nominerades till Nordiska rådets litteraturpris. Hennes senaste roman Har någon sett mig någon annanstans? nominerades till både Augustpriset och norska Bragepriset. Hon har även fått såväl norska som svenska radions romanpris.

Handling: Huvudkaraktären Eli är den som själv berättar om sitt liv i denna bok. Hon är född och uppvuxen i Norge.
Ända sedan Eli var liten har hon varit en vinnarskalle. Hon var både en duktig skidåkare och fotbollspelare. Redan i tidig ålder visste hon att hon ville bli författare trots sin dyslexi. Hennes lärare sa att någon författare kommer hon aldrig att bli, eftersom hon varken kan läsa eller skriva ordentligt. Som tur var så lyssnade hon inte på sin lärare.

Inne i Elis huvud finns även Emil, Espen, Erik och prins Eugen. Det är röster som försöker styra över Elis liv och de har kommit dit en efter en allteftersom Eli blivit äldre. De styr över henne på olika sätt. Någon tar mer plats än de andra. Någon säger åt Eli när hon ska vara våldsam och slå sönder saker, eller skära sig med krossat glas. Dessa röster gör att Eli hamnar på en psykiatrisk klinik, med bältesläggning, tvångsintagning och hög medicinering.

Eli flyttar från Norge till Sverige för att gå på en skrivarkurs på en Folkhögskola. Hon blir kvar i Sverige och under hennes vuxna liv kommer hon förutom att skriva och filma, åka in och ut på psyket. Ibland klarar hon bara av att vara hemma i ett par veckor innan det är dags att åka in igen. Eli får diagnosen schizofreni. Hon får äta mycket mediciner och även KBT-terapi. Hon lyckas dock ändå både skriva och filma.

En bok som jag i stort sätt läste nonstop. Efteråt var jag helt tom i hela kroppen. Berättelsen om Eli var skrämmande, men samtidigt helt underbart skriven. Beate Grimsrud har verkligen lyckats att berätta helt öppet om Elis fruktansvärda sjukdomstillstånd, med självskador, tvångsvård, bältesläggningar med mera. Om alla mediciner hon fick pröva, mediciner med olika biverkningar. Rösterna som hon hörde i huvudet, de var så suveränt bra beskrivna. Hur kan hon förklara sin situation så klart fast hon samtidigt är så sjuk? En bok som jag rekommenderar alla som är intresserade av att läsa om hur psykiska sjukdomstillstånd fungerar och här särskilt om schizofreni. Denna bok kommer att finnas kvar mycket länge i mitt minne.

Betyg 5/5 Kristina Simar

TusendelFörsent 2011-09-30 20:09
Den här boken öppnade mina ögon för psykiska sjukdomar och hur man försöker behandla de personer som har dem.
När jag läste boken kände jag att jag ville hjälpa Eli, hjälpa henne genom sina depressioner och psykoser, och peppa henne när hon mådde bra. Hela tiden när hon gjorde framsteg jublade jag inombords, äntligen hade hon kommit in på rätt spår, bara för att bli besviken när hon sämre igen och började lyssna på Erik igen som är den som säger åt Eli att göra dåliga saker.
Det finns teorier om att Grimsrud i boken skriver om sig själv, vilket jag tyckte var väldigt intressant, men jag vet inte hur sant det är.

sarahallin 2012-01-09 15:39
Första halvan av boken tyckte jag var lite långsam, lite för mycket "på ytan". När jag nu har läst ut den och tänker tillbaka på den så tycker jag att det var en helt fantastisk bok. Man får en ny infallsvinkel och ett nytt synsätt på den svenska psykvården och jag kommer fortfarande på mig själv med att gå och fundera på vad som hände efter boken slutade... En bok jag starkt rekommenderar!

trebor 2012-08-31 16:24
Svag trea.

Bokhållaren 2012-10-25 18:36
En förtvivlans, sjukdomens, kampens, kraftens, hoppets och livets stora bok. En bok om röster som styr ens liv. Men också en bok som måste kunna vara en kraftkälla för alla i Grimsruds situation - det går att övervinna och behärska sin sjukdom. Även om man inte skall läsa boken som en självbiografi, är det helt klart att den måste uppfattas som en roman med tydliga drag av Grimsruds eget liv. Som sådan är den värd all respekt. Och en stor läsekrets.

bonadea 2015-02-12 15:45
En dåre fri beskriver hur det är att bara psykisk sjuk, Eli hör röster i huvudet, som talar om för henne vad hon ska göra. Jätte bra beskrivet, i en dåre fri är det att man blir ett med Eli, jag fick en förståelse som jag saknade innan .Han måste ha egen erfarenhet för att skriva en sådan bok, som beskriver sjukdomsförloppet , låter oss bli ett med rösterna. Man känner Elis rädsla och förvirring, att aldrig passa in och att allt går alltid fel hur mycket hon än försöker.

Skriv egen bokrecension till En dåre fri

KÖP BOKEN ONLINE