J. Colgan

Halv elva en sommarkväll

Författare: Marguerite Duras
Ämnesord: depression, mord, psykologi, natur, kärlek, kultur
Utgivningsår: 1960
ISBN: 9185267562

Ett franskt par är tillsammans med sin lilla dotter och en väninna på bilresa genom Spanien. En kväll råkar de ut för ett oväder i en mindre stad, där ett svartsjukebrott just har ägt rum. En man har skjutit sin hustru, och hennes älskare gömmer sig någonstans i staden, polisen genomsöker husen medan åskvädret larmar och regnet vräker ner.

Marguerite Duras (1914-96) är Frankrikes mest uppmärksammade kvinnliga författare under sent 1900-tal. Hon har skrivit över femtio romaner, skådespel och filmer. I sin produktion har hon skapat texter som suddat ut gränserna mellan roman och film. Den avskalade stilen och stramt hållna handlingen hålls samman av detaljer och ögonblicksbilder. På ett mästerligt

vis lyckas hon förmedla känslor som hämnd, skuld och kärlek i sekunder av tvekan och tystnad. Duras böcker utmärks av sin starka, nästan filmiska, närvarokänsla. Så också i synnerhet Halv elva en sommarkväll.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Halv elva en sommarkväll :

stigh 2010-08-19 23:18
I den korta romanen Halv elva en sommarkväll, berättas historien om ett franskt par (Pierre och Maria) som med dotter och väninna bilar genom Spanien. Några mil utanför Madrid fångas de plötsligt av ett våldamt regnoväder och tvingas övernatta i en liten stad där ett mord just begåtts. Polisen genomsöker staden efter den man som i ett svartsjukedrama mördat sin hustru och Maria, som i den jagade mannen ser en olyckbroder, känner sig böjd att hjälpa honom ur knipan…

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, men det var något med Duras sätt att skriva som ögonblickligen fångade mitt intresse. Historien berättas rakt och koncist, utan några krusiduller, med ett avskalat språk som för tankarna till Pär Lagerkvist. Detta lilla mästerverk, för det är det onekligen, är mer dubbelbottnat än vad den vid en första anblick utger sig för att vara. Många för berättelsen viktiga utgångspunkter förblir boken igenom outsagda, och som läsare får man genom huvudpersonernas tankar endast vissa ledtrådar till det kärleksdrama som är under uppsegling. Men Duras låter sig inte frestas av övertydlighetens gissel utan håller läsarna på halster boken igenom.

Som svensk är det även befriande att läsa en berättelse nästintill fri från pekpinnar och sensmoral, exempelvis kör Maria bil rejält berusad utan att fördenskull krocka eller hamna i diket. Samtliga huvudpersoner känns levande och beskrivningarna av Marias tilltagande resignation och onykterhet känns ytterst autentiska. Så helt oförhappandes delar jag med de största av lovord ut det högsta betyget till denna magnifika lilla bok. Jag ska definitivt läsa mer av Marguerite Duras.

trebor 2014-07-05 15:07
Svag tvåa

Skriv egen bokrecension till Halv elva en sommarkväll