Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789170375187

Spänning:  7
Humor:  3
Lärorik:  8
Sorglig:  8

Svalornas lek är en självbiografisk serieroman från inbördeskrigets Beirut. Zeina Abirached växte upp bara några meter från demarkationslinjen, en plats där granatbeskjutning, utegångsförbud och grannar som dödades var en självklar del av vardagen. För att skydda barnen från krigets verklighet försökte Zeinas föräldrar göra händelserna runt omkring till en spännande saga, eller en lek. Men ibland kom verkligheten alltför nära.
Svalornas lek utspelar sig under en enda natt, i hallen till Zeinas barndomshem. I detta lilla rum, som är hyreshusets säkraste plats, har alla grannar tagit skydd undan de plötsligt uppblossande striderna. Här berättar de sina historier, visar sin sorg och skräck samtidigt som de gör allt för att upprätthålla den krackelerande illusionen av vardag inför Zeina och hennes lillebror, vars föräldrar fångats i granatregnet på väg hem.
I starka, kontrastrika teckningar som jämförts med Marjane Satrapis hyllade Persepolis blottlägger Zeina Abirached en liten bit av krigets vardag. Här finns ingen storpolitik, inga truppförflyttningar och ingen senti-mentalitet. Bara en önskan om att det ska ta slut och att alla ännu ska vara vid liv när morgonen kommer.

Bok recensioner av Svalornas lek :

kristina_s 2010-08-11 12:00
Recension av Zeina Abiracheds Svalornas återkomst

Boken är utgiven på Galago förlag, innehåller 185 sidor och är en illustrerad serieroman.

Zeina Abirached är född i Beirut 1981 och bosatt i Paris. Efter avslutade studier vid l’Académie Libanaise des Beaux-Arts tecknade hon sin första seriebok, Catharsis. Hon har därefter skildrat sin barndom i inbördeskrigets Beirut i ytterligare tre serieromaner.

Handling: Svalornas lek är en självbiografisk serietecknad bok i svartvitt. Den handlar om inbördeskriget i Libanon 1984. Boken utspelar sig under en natt och på en enda plats – hallen i Zeina Abiracheds barndomshem. Detta lilla rum är hyreshusets säkraste plats och alla grannar har tagit skydd där. När som helst kan det uppblossa nya strider. Människorna som befinner sig i hallen berättar sina historier, visar sin sorg och skräck samtidigt som de måste hålla sig lugna inför Zeina och hennes lillebror. Deras föräldrar har inte kommit hem och de kan troligen ha fångats i granatregnet på vägen hem. Alla bara sitter där i mörkret och önskar att striderna ska ta slut och att de ska leva i morgon.

En serietecknad bok om inbördeskriget i Beirut. Bilderna är bara i svartvitt eftersom berättelsen tilldrar sig i en mörk hall. Det finns både en hel del vanlig text och text skrivna i pratbubblor. Teckningarna är väldigt fina och innehållet intressant, men som jag skrivit tidigare är jag inte så förtjust i tecknade eller illustrerade böcker. De är för röriga i mitt tycke. Jag hade fått ut mycket mer av berättelsen om den var skriven som en vanlig bok. Då hade författaren kunnat utveckla de mest händelserika berättelserna så man som läsare förstår krigets innebörd på ett bättre sätt.

Betyg 3/5 Kristina Simar

Skriv egen bokrecension till Svalornas lek