A. Byatt

De sammanflätade ödenas slott

Författare: Italo Calvino
Ämnesord: filosofi, depression, krig, mat, mord, musik, religion, natur, historia, kärlek, kultur, spänning, vetenskap, ungdom, äventyr
Utgivningsår: 1969
ISBN: 9185453528

En man anländer till ett lantligt och avsides liggande slott. Runt middagsbordet sitter en samling resenärer; de är alla stumma, traumatiserade av fasansfulla händelser som de bara kan berätta om genom en tarotkortlek. Korten Sjuan i svärd, Kungar och Drottningar i Bägare och i Mynt, Lyckohjulet, Den Hängde, Tornet, Döden bildar berättelser som alluderar på myter som de om Oidipus, Hamlet och Faust, och De sammanflätade ödenas slott blir till en enastående allegori över litteraturen och läsandet. Romanen är en av den postmoderna litteraturens mest centrala texter.

"Fruktar du att våra själar faller i djävukens händer? måste stadens invånare ha frågat. Nej: snarare att ni inte har någon själ att ge honom." (sid. 34).

Bok recensioner av De sammanflätade ödenas slott :

stigh 2010-08-07 11:26
”I hjärtat av en tät skog bjöd ett slott fristad åt alla som natten hade överraskat under färden: riddare och damer, kungliga följen och enkla vägfarare”.

Med dessa tydliga blinkningar åt Dante Alighieris Gudomliga komedi inleds den mycket besynnerliga ”De sammanflätade ödenas slott” från 1969. Även fortsättningsvis är berättelsen, eller snarade berättelserna, sprängfyllda med litteraturhistoriska hänsyftningar. Boken handlar om en medeltida resenär som av okänd anledning anländer till ett avlägset slott en sen natt. Vid middagsbordet möts han av en samling omaka resenärer som alla är stumma och traumatiserade av diverse hemska händelser som de bara förmår att berätta om via den tarotkortlek som ligger på bordet. I stearinljusens sken berättas sedan historier som får håret att resa sig på vår resenär. Intressant, inte sant?

Genialt uppslag, som vanligt när det gäller denna förnyare av litteraturen. Inledningsvis kände jag mig också närmast överväldigad av den snillrika berättartekniken. Men redan efter 3-4 berättelser (varje berättelse är mellan två och sex sidor lång) började jag dessvärre tappa greppet. Det snillrika och roliga greppet att via översättning av tarotkort berätta historier och levnadsöden visar sig ganska snart vara en belastning. Redogörelserna förlorar nämligen mycket på att Calvino måste beskriva varje upplagt tarotkort och därefter hur dessa ska eller kan tolkas i sitt specifika sammanhang. Och när gästerna ungefär halvvägs in i boken fritt börjar blanda om korten och sammanfläta sina berättelser förmådde jag inte att hänga med längre. Calvino hade fullständigt trollat bort mig med alla sina korttricks.

Författaren redogör i ett intressant efterord om hur det gick till att snickra ihop dessa mycket udda berättelser. För ett snickrande var det. Han beskriver att han publicerade boken bara för att frigöra sig från den. Calvino började skrivandet genom att försöka lägga ut tarotkort slumpmässigt, för att se om det var möjligt att läsa in en berättelse i dem. De ändlösa kombinationerna av kort fångade Calvino så till den milda graden att han kunde tillbringa dagar med att ta isär och bryta ihop sitt jättelika pussel av historier. Skrivandet av boken pågick sedan i flera år. Med tanke på resultatet undrar jag hur många oskrivna mästerverk som De sammanflätade ödens slott har på sitt samvete.

En avancerad intellektuell lek med att omsätta bilder till skriftspråk. Dock inte mer än så.

Skriv egen bokrecension till De sammanflätade ödenas slott