Författare: Italo Calvino
Genre: Science-Fiction
Ämnesord: vetenskap
ISBN: 9789185267552

Romantik:  3
Humor:  8

Skräcködlornas utdöende, materiens sammansättning, universums uppkomst, galaxernas hastighet. Bakom var och en av dessa episoder ställer författaren en naturvetenskaplig hypotes. Berättaren betecknas med Qfwfq, en nästan människa och skrytmåns som upplever all världens förvandlingar och som själv förvandlas - till mollusk, fisk ödla... Följ med på en fabulerande resa i kosmos, ett roande poetiskt äventyr.

"... (allt under det att Vintergatan fortsatte att sömnlös vrida sig i sin bädd av mjukt tomrum, som om den inte kunde hålla sig stilla för klådan av alla dessa världar och atomer som tändes och utsände strålning) ..."

Bok recensioner av Kosmokomik :

stigh 2010-01-17 01:30
I Kosmokomik från 1968 får vi via berättaren (gud?) med det högst egendomliga namnet Qfwfq åhöra rättframma historier om bland annat universums tillblivelse, galaxernas hastighet, skräcködlornas utdöende samt när och hur avståendet till månen uppstod. I centrum för berättelserna finns hela tiden filuren Qfwfq som kontinuerligt omskapar sig själv i takt med årmiljonernas gång.

Som vanligt när det gäller Italo Calvino är uppslagen sprudlande, minst sagt fantasieggande och snudd på sinnesrubbade. Flera gånger under läsningens gång kom jag på mig själv med att sitta och bara gapa åt de fullständigt vansinniga påhitten som författaren med självklar pondus framför. Bokens första ”kapitel” (om man nu kan kalla en icke sammanhållen boks delar för kapitel) är på alla sätt fabulöst (Avståndet till månen) – här släpper Calvino loss hela magnituden av sin unika fabuleringskonst. Det är roligt, kvickt och otvivelaktigt helt genialt. Efter denna färgsprakande inledning känner man sig som läsare ganska vimmelkantig och väntar sig fler lika fantastiska skildringar av alltings uppkomst. Men tyvärr blir det inte riktigt så. Även om resterande kapitel är skrivna med samma uppseendeväckande fantasi blir det lite för mycket av det goda, uppslaget vinner så att säga inte på repetition. Jag ger denna mycket underliga lilla ”roman” en stark trea i betyg samtidigt som jag undrar var författaren fick allt ifrån…

Skriv egen bokrecension till Kosmokomik