Tom

Författare: MJ Walther
Ämnesord: kärlek, spänning
ISBN: 9789186377380

Tom är tre år när han blir bortförd av en främmande man när han och hans familj är på semester i Brasilien och Rio de Janeiro. Många hemligheter, många personligheter. Toms mammas desperata sökande efter honom. Tom överlevnads instinkt som tar honom vidare genom många hemska stunder med utnytjande människor.

Han vaknade av att mannen strök honom över kinden
med en babylen tjock hand. Förvirrad först, under ett
ögonblick av att ha ryckts från en drömlös utmattad
sömn men snart alert och stel i hela kroppen. Hjärtat
började slå snabba smärtsamma slag i bröstet. Det
ekade ljudlöst i huvudet. En pojke två sängar bort
började snyfta tyst under sin filt. Det skulle bli
ytterligare en lång sömnlös natt.
Många av barnen sov, insjunkna i djupa oroliga
drömmar. Men det skulle snart ändras då mannen
började sin ritual. Utmattade andetag och några svaga
snarkningar hördes. Hans andedräkt förångades i den
kalla luften som cirkulerade i pojkarnas rum. Mannen
sade inget, han såg ner på Tom med ihålig blick.
Rödsprängda ögon i det vita ansiktet. Det var inte
längre en fråga om smärta, smärtan hade Tom sedan
länge förstått var oändligt relativ. Han hade för länge
sedan lärt sig kontrollera sig själv så att det gjorde
mindre ont. Lärt sig hantera det onda, tänka på något
annat. Koncentrera sig djupt och tänka på en förfluten
stund. Tänka på mamma som hälsade på i hans drömmar. Hans ängel.

Medelbetyg: 5 (2 röster)
Bok recensioner av Tom :
2010-07-11 18:08
Denna bok blev jag rekommenderad av en väninna som läst den på en litterär tävling. Utan att avslöja något om vad historien handlade om började jag läsa och förfärades av hur första kapitlet grep tag i mig. Sällan har en bok ryckt tag i mina sinnen på ett sådant sätt. Hemskt och brutalt. Den är skriven med ett fasansfullt tempo. Det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig och jag läste mycket riktigt färdig den på tre dagar. Till min stora förtret så är den ganska kort och tog slut alldeles för fort. Om det finns något negativt att säga om ”Tom” så är det just det. Den känns lite kort, lite för lätt. Skulle säkerligen kunna ha utökats med alla de härliga personligheter och fantastiska miljöbeskrivna platser som boken skildrar. Som Mamma har jag sälla förfärats så över några skrivna rader. Sällan gripits tag och gråtit av något som är nedpräntade ord. Men denna roman gav mig allt detta. Den grep tag i alla mina sinnen. Det absolut sämsta med boken är att den inte finns än som pappersbok utan för tillfället endast tillgänglig elektronisk. Jag har kontaktat författaren och han har inom kort pappersboken redo. Det har han lovat. Och jag är den första som ska köpa en! Det har jag lovat.
Läs den!

Hitta den här, välj PDF versionen för lättast läsning på skärmen

2010-12-23 18:02
Recension av MJ Walthers bok Tom

Boken är utgiven på PaperTalk och innehåller 304 sidor

Här kan du läsa mer om MJ Walther http://www.mjwalther.net/MJWalther/Om_Mj_Walther.html

Handling: Lille Tom tre år är i Brasilien med sina föräldrar. De är och tittar på karnevalen i Rio de Janeiro. Det är mycket folk och stor trängsel. För ett ögonblick släpper mamma hans hand och Tom känner att någon lyfter upp honom, håller handen för hans mun så att han inte ska skrika. Mannen rusar i väg med Tom och kvar står hans förtvivlade mamma och ropar på honom. När hon inte får något svar springer hon runt och letar överallt, men Tom är spårlöst försvunnen.
Toms mormor kom från Brasilien och därför behärskar hans egen mamma Lisa språket bra och hon bestämmer sig för att stanna kvar i Brasilien för att leta efter sin son. Toms pappa däremot reser ganska omgående tillbaka till Sverige.

Både Tom och hans mammas liv blir väldigt omtumlande. Tom kommer att minnas sin mamma som en ängel som vakar över honom, men han glömmer bort från vilket land han kommer ifrån. Hans liv blir allt annat än bra. Han tvingas att leva ett hårt och oacceptabelt liv, genom att andra män bestämmer över honom. Men under sin fruktansvärda tid, hinner han även få uppleva en stark vänskap som gör honom lycklig ibland.
Likadant blir det för hans mamma Lisa. Hon hamnar snart i händerna på en obehaglig man och tvingas att leva på hans villkor. Hon letar ständigt efter Tom och sätter upp affischer om hans försvinnande.
När Tom fyller tolv år får han chansen att fly från sitt fruktansvärda liv och ger sig i väg mot Uruguay. Mamma Lisa lyckas också med nöd och näppe fly och bestämmer sig för att leta efter sin mammas kvarvarande familj. Frågan är om de kommer att lyckas eller om de blir hittade av sina fiender? Och kommer Tom och hans mamma någonsin att återförenas?

En mycket stark och känslosam bok. Att läsa om lille Toms öde från tre årsåldern när han blir bortförd från sin mamma var jobbig att läsa. Även om detta är en fiktiv bok så är det vanligt förekommande i Brasilien. Det han fick uppleva vill man absolut inte att något barn ska få uppleva. Inte Toms mammas öde är något man som mamma vill tvingas leva i. Författaren har lyckats riktigt bra med att beskriva känslor, karaktärer och miljöer. Som läsare känner man starkt för karaktärerna. Både sorg och avsky. De flesta karaktärerna får man följa till slutet och det finns då inga frågetecken kring dem kvar. Det tycker jag är en bra förmedlat av författaren. Jag tycker att boken var lättläst, men det var ingen sträckläsarbok. Jag var tvungen att lägga den ifrån mig med jämna mellanrum för att smälta det starka innehållet.

Betyg 5/5 Kristina Simar www.kristinasimarlektor.se

"

Skriv egen bokrecension till Tom