Let go! - Bli fri från ditt kontrollbehov

Författare: Emma Pihl
Ämnesord: psykologi, kontrollbehov
ISBN: 9789137135397

Varför behöver vissa människor ha kontroll över att allt alltid ligger på rätt plats, och på rätt sätt? Vad är det som gör att en del blir utbrända för att de aldrig har full kontroll eller presterat tillräckligt bra? Att ständigt kontrollera sig själv och andra människor tar energi, hämmar den personliga utvecklingen och minskar livskvalitén.

Känner du också att det är dags att göra upp med ditt kontrollbehov?

Emma Pihl visar med pedagogiska och tankeväckande övningar, illustrerande modeller och träffande exempel hur du blir vän med ditt kontrollbehov. Hur du tar makten över när, hur, vad och om du vill kontrollera. Och upptäcker ett liv som är fritt, levande och lustfyllt!

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Let go! - Bli fri från ditt kontrollbehov :
2010-04-12 14:16
Recension av Emma Phils Let go – Bli fri från ditt kontrollbehov

Emma Phil är författare, professionell coach och en efterfrågad föreläsare över hela landet. Hon brinner för att få människor att leva sin kunskap, vara förebilder för nästa generation och få konkreta verktyg för att leda sig själv i sitt eget liv. Hon har en ordentlig utbildning och erfarenhet i beteendeförändringar, ledarskap, coaching, neurolingvistisk programmering (NLP) och idrottspsykologi. Emma Pihl utbildar i Wiminvests kurser i talalangoptimering för att få flera kvinnor i ledandet positioner och hon driver företaget Inspirera.

Handling: En riktigt intressant faktabok om olika kontrollbehov som vissa människor har eller inte har.
Varför blir vissa utbrända för att de upplever att de aldrig har full kontroll, tillräcklig förmåga eller prestera sitt bästa medan andra inte har någon kontroll alls och tillvaron blir ett enda stort kaos för dem själva och deras omgivning? Varför behöver vissa människor ha kontroll över att allt ligger på rätt plats och på rätt ställe?

Emma Pihl säger att det handlar om balans – kontrollbalans. Att ha kontroll vid varje tillfälle. Att ta kontroll över de inre kontrollfaktorerna, tankar, fokus, känslor och meningsskapande istället för omständigheter och omgivningen. Att både ha för mycket eller för lite kontroll tar mycket energi, hämmar den personliga utvecklingen och minskar livskvaliteten.

Boken är upplagd med exempel på personer som Emma har träffat i sitt arbete och som har olika kontrollbehov. Den är väldigt pedagogiskt upplagd med tankeväckande övningar, illustrerande modeller och träffande exempel som talar om hur du kan ta makten över när, hur, vad och om du vill kontrollera. Efter varje avsnitt innehåller boken en eller flera frågor som har med föregående kapitel att göra, om vad eller hur du tänker och fungerar.

En riktigt, riktigt bra bok som äntligen tar upp kontrollbehov på ett pedagogiskt och ett konstruktivt sätt. Jag har själv ett otroligt kontrollbehov, som tyvärr många gånger går ut över familjen. Särskilt mina hemmaboende myndiga döttrar som inte gillar att jag tjatar om de gjort det eller inte glömt det… Efter att ha läst boken förstår jag att de är vuxna och klarar av det de ska göra själva. Saker som att tvätten måste vikas på ett visst sätt, eller hur lägenheten ska städas, det tar på krafterna att alltid ha kontroll. Det spelar ju ingen roll hur handukarna viks eller var man börjar städa. Varför är vi så många som inte kan släppa på kontrollen och bara måste ha det på vårt sätt? Det är bara att slösa onödig energi.

Boken har gett mig många nya tankesätt och jag har verkligen försökt att svara på alla frågor. En del har varit lätta, andra har tagit lite längre tid att svara på och vissa har jag ännu inte kunnat svara på. Från och med nu är denna bok min ”Bibel”. Den kommer att ligga på mitt sängbord för att jag ska kunna läsa i den då och då. Jag är så tacksam för att Emma Pihl gjort en bok om kontroll. Det är ett stort problem som behöver bearbetas under en längre tid. Det är inget som går över under en natt även om man läst denna underbara bok.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent
2010-05-24 08:13
Lite för mycket persoliga berättelser och övnigar staplade på varan. Passade inte mig.