ISBN: 9132157096

Spänning:  5
Romantik:  7
Humor:  6
Lärorik:  1
Sorglig:  2

"Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom." BELLA SWAN

Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara. OM JAG KUNDE DRÖMMA är en intensivt sinnlig och utomordentligt spännade kärleksroman.

Medelbetyg: 4,58 (12 röster)

Bok recensioner av Om jag kunde drömma :

böcker 2009-04-29 21:43
Bella flyttar från soliga Phenix till den lilla och alldeles för regniga staden Forks.Hon hatar igentligen staden men vad gör man inte för sin mamma? hennes pappa välkommnar henne med en taffat kram.Redan första skoldagen skaffar hon sig en fiende i Edward Cullen Hon fattar ingenting vad har hon gjort honom? Helt plötsligt kommer han inte till skolan och när han kommer tillbaka är han helt tvärtom. Bella och Edward blir bättre och bättre vänner,men går det att vara vän med en vampyr?
Boken har mycket romantik och humor,det är lätt att sitta och skratta för sig själv. Älskar den verkligen har läst den MINST 5 ggr!

Twilight_ 2009-05-23 14:01
Den är boken handlar om Bells om flytar til sin pappa i forks. Tidigare bode hon med sin mamma i Pheonix där det är varmt och soligt hella dagarna, men i Forks är det raka motsatsen bara regn och mörka moln. Bella tror att det kommer att bli döds tråkigt men då ser hon dom mystiska syskonen Cullen på skolan. Dom har Krit vit hy och ovilkorlös skönehet. Men en kille på hennes biolgi klass, Edward i familjen Cullen., Måste sitta bredvid henne och detverkar som om han hatar henne. Men varför?
Den är bara super bra alla måste verkligen läsa den!

Animal 2009-06-22 13:58
Nån måste säga om filmen är bättre en boken, eller inte!!!!!
För jag har bara sett filmen...

FASIM001 2009-08-09 19:24
Den här boken var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BRA!!!!!!!!!!!!!!!!
Den var HELT förtrollande!!!! ALLT med den var bra!!! texten,handlingen,känslorna....och MYCKET MER!!!!! Det ända som var tråkigt var att man läste ut den så FORT!!!! Filmen kan värkligen INTE jämföra sig med boken, det blir mycket mer förtrollande när man läser den själv!!!!! Alltså, LÄS DEN!!!!!

VILL,VILL,VILL,VIIIIIIIIIIIIIIIIIIL GE MER.........!!!!!!!!!!

enisa 2009-10-22 17:42
jag har läst om jag kunde dröma den är jätte bra jag har set filmen också Twilight men jag har också läst alla andra böckerna för en månad sen så alla fyra böckerna var bra
jag säger att ni alla ska läsa alla böckerna dom är jätte bra
jag tyckte att den fjärde boken bar Bäst.

Ann 2010-01-17 18:20
Om jag kunde drömma är en fantastisk serie på fyra böcker av Stephenie Meyer den första boken Om jag kunde drömma handlar om när Isabella Swan flyttar från soliga Phenix till regniga Forks. Hon förväntar sig att hennes liv ska bli tråkigt men så träfar hon den mystiska men ändå vackra Edward Cullen och Forks blir plötsligt det bästa som hänt henne.

twilightfan 2010-07-19 20:01
Det här är en av mina favorit böcker jag ÄLSKAR DEN! Stephanie skriver så speciellt. Bella flyttar till den regniga lilla staden Forks och där träffar hon den mystiska Edward Cullen och blir hopplöst förälskad.

gosans 2012-02-16 17:45

tigergirl 2015-02-11 10:38
Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Den var riktigt bra.

Rebbbe 2015-09-24 09:34

Twilight (om jag kunde drömma)
Handling
Boken handlar om en flicka som heter Isabella Swan (Bella). Isabella flyttar till sin pappa, Charlie Swan som bor i en liten stad som kallas Forks. Hon är inte speciellt glad över att få bo där men hon gör det för sin mammas skull. Sen när den första skoldagen kommer är hon väldigt nervös eftersom hon har haft svårt för sig att få vänner innan. Men när hon kommer fram till skolan är alla intresserade av henne och vill vara bästa vän med henne. Killar är också intresserade av henne men ingen faller henne direkt på smaken förutom en kille, Edward Cullen. En perfekt kille som hon beskriver honom. Men det finns en mörk sanning som inte hon vet om honom. Som ingen vet om honom och hans familj. Boken handlar om Edwards och Bellas omöjliga kärlek.
Författare...
Hon som skrev boken Twilight (om jag kunde drömma) heter Stephenie Meyer. Hon skrev den på engelska, vilket är originalspråket för boken. Boken publicerades år 2005. Men år 2006 kom boken ut på svenska. Hon som översatte boken från engelska till svenska heter Carina Jansson.
Stephenie Meyer föddes den 24 december år 1973 i Hatford, Connecticut. Hon gifte sig år 1994 med Christian Meyer. Hon fick 3 barn med honom, Eli Meyer, Seth Meyer och Gabe Meyer. Hon är en amerikansk författare och är främst känd för Twilight böckerna. Men de är inte de ända böckerna hon har skrivit. De böcker hon har skrivit är dessa: Genom dina ögon, så länge vi båda andas, När jag hör din röst, Midnight sun, Bree Tanners andra liv och Om jag kunde drömma.

Mina tankar om boken...
Jag tycker att boken är väldigt detaljerat vilket är bra. Man kan verkligen leva sig in i den, dock finns det stunder som är lite långtråkiga men det har ju de flesta böcker. Boken är väldigt dramatisk. I början av boken så händer det inte så mycket men senare i boken så händer det mer. Även om det inte händer så mycket i början av boken så är den ändå väldigt intressant att läsa eftersom boken är väldigt detaljerad som jag har sagt innan. Jag gillar den här boken väldigt mycket och skulle verkligen kunna rekommendera den till andra. Jag har sett filmen, och jag trodde faktiskt helt ärligt att jag inte skulle fastna för den här boken. Men det gjorde jag. Jag tycker att boken är mycket bättre än filmen den har mycket mer information. Det är verkligen intressant att höra deras små diskussioner som de har i början av boken. Eftersom boken är lite långtråkig ibland så får den 4 av 5 stjärnor av mig annars var den faktiskt jätte bra. Bättre än mina förväntningar faktiskt.

Skriv egen bokrecension till Om jag kunde drömma