V. Sten

Handel med döden

Författare: Simon Kernick
Ämnesord: mord
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9789170025617

En helt vanlig kväll i november väntar kriminalinspektör Dennis Milne på att tre män ska anlända till parkeringen utanför ett hotell i London. Han är dock inte där i egenskap av polis. Dennis Milne extraknäcker som yrkesmördare för en av Londons farligaste gangstrar, Raymond Keen. Extraknäcket är Milnes sätt att ta lagen i egna händer och skipa den rättvisa han inte kan som polis.

Handel med döden är Simon Kernicks debutroman om den yrkesmördande kriminalinspektören Dennis Milne. Kernicks nästa bok, En bra dag att dö, utkommer på Bra Böcker redan hösten 2008.

Kernick har mycket välförtjänt hyllats av en enhällig kritikerkår för sina verklighetstrogna skildringar av brittiskt polisarbete. Hans hårdkokta böcker har nominerats till en mängd litterära priser, däribland en Barry Award för Bästa brittiska roman, och även översatts till en mängd andra språk. Kernicks senaste bok blev också utvald till den prestigefyllda bokklubben Richard & Judy i England.

Om man tittar närmare ser man att de oftast innehåller en ensam, vit medelålders man som aldrig besvarar blicken. De vänder alltid bort ansiktet. Affärsmän på jakt efter en otillåten kick. En del av dem är bara frustrerade och behöver ett snabbt knull som kan ge dem en flyktig tillfredsställelse. Andra är perversa, folk som vill göra saker med en kvinna som deras fruar eller flickvänner aldrig skulle tolerera. Folk som vill bli utsatta för saker som du och jag inte skulle tolerera. Och någonstans bland dem finns också psykopaterna, våldtäkts männen och mördarna som genomsöker området i sin ständig jakt efter offer. Denna andra värld existerar femtio meter från King`s Cross järnvägsstation, men om man inte letar efter den ser man den inte, och ser man den inte kommer man aldrig att förstå allt det sjuka som får den att leva kvar.

Medelbetyg: 3,8 (5 röster)

Bok recensioner av Handel med döden :

h. 2009-01-11 14:44
omg, vilken deckare, humor på rätt sätt, spännande, snabb och riktigt riktigt bra! ska iväg och köpa hans andra bok nu!

millennium 2009-01-31 23:46
Jag håller med föregående "talare".
Läs den!

Uffeman 2010-08-21 09:23
Kernick har verkligen sökt efter en annorlunda angreppsvinkel. Problemet är väl att man knappast får sympati för en sådan märklig huvudperson från början - en polis som mördar oskyldiga människor utan att ha full koll på vilka de är! Sedan får Kernick ägna en stor del av boken för att bygga upp vårt förtroende för huvudpersonen. Det känns lite klantigt. Jag tänker att han kunde mycket väl haft en polis som agerade bödel för skurkar, men här blir det lite fel. Man blir mest förbannad över hur korkad han är. Sedan har vi den dåliga kunskapen. Kernick påstår att det är lätt för en man att skjuta en person som rör sig med en revolver på åtta meters håll. Det är inget som är givet. Revolvrar är närstridsvapen i första hand. Man kan heller inte öppna en dörr med kreditkort som huvudpersonen gör. Det är sådan detaljer som tar ner helhetsintrycket. Jag tycker också att Kernick slarvar bort slutet lite. Men ska vi gå till bokens poitiva sidor så är det rätt spännande och annorlunda och det är väl det som gör att jag tveksamt nog hamnar på en trea i betyg.

bonadea 2011-11-10 13:05
Handel med döden är spännande från första sidan. Jag håller inte med Uffeman att man inte får sympati med huvudpersonen eftersom han både är polis och mördare, tvärt om så får han min sympati. Jag gillar böcker där allt inte är svart eller vit, där onda handlingar kan utgöras av goda och sympatiska människor, för just så är det i livet, inget är självklart. Jag är ingen kriminalroman älskare men är en bok bra så spelar det ingen roll vilket genre den tillhör.
Jag kan helt klart tänka mig att fortsätta läsa Simon Kernicks böcker efter denna.

Anfield 2013-01-15 16:23
En Bra bok med bra fart och dåliga typer.