Allt som återstår

Författare: Elin Broady
Ämnesord: historia
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9146219226

Allt som återstår är en familjehistoria som tar sin plats i ett kargt bohuslänskt landskap i början av 1900-talet, genom årstider och människoöden, förbi historiska skeenden och åldersväxlingar, hela tiden med ett sjungande, målande språk. En berättelse om en kvinna, som i sin vanlighet blir alldeles unik.

Emma växer som yngsta dottern upp på gården Morlandstegen i Torp på Orust. Mat har man på bordet, man har egen mark, det finns hästar och kor och det finns fisket. Men tiderna är hårda och längtan bort, till något bättre, brinner starkt i ungdomens bröst. Tre av syskonen tar sig ända till Amerika. Emma däremot blir kvar på gården med fadern Christian och gifter sig ung med drängen Emil efter att hon blivit med barn. De inleder ett ordlöst äktenskap med starka fysiska band. Sida vid sida sköter de gården, alltmedan barnaskaran blir större. Emmas roll blir likt mammans före henne att tjäna, finnas till hands och vårda. Efter faderns bortgång förändras tillvaron, huset blir tystare, tillgångarna krymper, bekymren tilltar. Och ute i Europa står första världskriget för dörren. Emma känner sig nu mycket långt ifrån sina emigrerade syskon, längre än någonsin. Stjärnorna på himlen är förstås de samma, men också andra. Emil har äntligen blivit man i huset, men bouppteckningen efter Christian har tagit hårt på familjen och numera räcker pengarna aldrig till. Skulderna bara ökar. De har fyra barn nu, det ska bli ytterligare två, som föds under krigsåren. Barnen kräver alltid någonting av sin mor, det tar liksom aldrig slut. Händernas göromål och huset och barnen fyller varje sekund. En gripande berättelse om en kvinnas kärlek, ensamhet och utsatthet.
Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Allt som återstår :
2008-11-29 14:55
Detta är en väldigt gripande bok som handlar om en kvinna som växer upp på Orust i Bohuslän i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Man får följa hennes liv, hur slitsamt det är på gården där hon växte upp med föräldrar och många syskon. Hon blir gravid tidigt och bor kvar på gården med sina barn och sin man och sin pappa. Detta var en mycket bra bok jag gillar miljöerna då jag känner till platserna då jag har en morfar som är ifrån trakterna. Man tänker till och funderar på hur bra man har det....
2015-02-14 16:06
Upptäckte ganska snabbt att det här inte är en roman som jag trivs med. Avstår från att sätta betyg.

"