De långas sammansvärjning

Författare: Susanne Pagold
Ämnesord: , mode
Utgivningsår: 2000

Humor:  1
Lärorik:  9

Vad finns det för anledning att bry sig om mode? Eller snarare: varför är det omöjligt att komma undan modet? Med de frågorna inleder journalisten Susanne Pagold sitt utforskande av modet som mångbottnat fenomen. Hon skriver initierat om ungdomskult, märkesmystik och modellagenturernas och modehusens roll i det stora spelet. Hon berättar underhållande om Yves Saint Laurent- lyx, stilettklackar och Twiggy- looken kontra bröstimplantat. Hennes text illustreras av en rad slagkraftiga modebilder.

Medelbetyg: 2,5 (2 röster)

Bok recensioner av De långas sammansvärjning :

Elli 2004-04-18 19:23
Ett måste för modeslaven. Kan bli lite långtråkigt om man inte alls är intresserad av mode, men avsnittet om 1700- talets Madame de Pompadours ypperliga smak vad gäller stil och mode var mycket kul och intressant!

ElinLeticia 2006-12-22 15:25
Boken är ett undersökande modehistoriskt reportage av journalisten Susanne Pagold. Författaren belyser mode ur olika synvinklar. Klasstillhörighet, framtidsvisioner och kroppsideal tas upp. Eftersom jag älskar mode tyckte jag boken kunde vara en intressant litterär erfarenhet. De första kapitlen var också mycket intressanta. Tyvärr ger boken en bild av att vara en redaktiv samling, snarare än en helhet. Den röda tråden som bör löpa mellan de olika texterna (för att man ska hålla intresset uppe och ana författarens slutsatser lysa igenom) saknas. Jag upplevde samlingen mycket splittrad och ofokuserad. Ibland var det tydligt att författaren agiterade mot den fiktiva bilden av kvinnan som modet skapar, men ibland verkade hon vilja ge en objektiv bild av modets historia utan att tillföra några åsikter.

Jag störde mig på författarens oförmåga att välja vinkel och ge en tydlig och personlig bild av mode. "De långas sammansvärjning" var en rörig men blandad kompott ungefär som Peter Englunds "Förflutenhetens landskap" - utan dennes knivskarpa udd! Modet som historiskt och socialt fenomen intresserar mig - men ämnet är ändå så ytligt att jag kräver en författare med klar och tydlig bild av vad hon/han vill åstadkomma. Detta kunde Pagold inte ge, varför boken får en tvåa i betyg.

Skriv egen bokrecension till De långas sammansvärjning