Det är rätt att göra uppror-Mah-Jong 1966-1976

Författare: Salka Hallström Bornold
Ämnesord: kultur, mode
ISBN: 9188748561

Mah-Jong var modeföretaget som gjorde kläder till slagord och gav ungdomsrevolten i Sverige en egen look. Tre unga kvinnor startade företaget och gjorde allting själva, i ständig motvind. Deras blandning av design och konst, livsstil och samhällsengagemang blev stilbildande. De tog strid mot Vietnamkriget och låga sömmerskelöner. De gav 70-talsproggen dess uniform och skapade en ny manstyp: velourmannen. Deras kläder blev en symbol för kampen för sexuell frihet. Inget svenskt varumärke har varit så älskat, och hatat. Mode- och kulturjournalisten Salka Hallström Bornold berättar här den osannolika historien om plaggen som blev politik. Boken innehåller ett unikt material med bilder på kläder, skisser, reklamkampanjer, brev och mönster.
Bok recensioner av Det är rätt att göra uppror-Mah-Jong 1966-1976 :
2007-11-22 19:31
"Det är rätt att göra uppror" är en delvis faktabok,delvis biografi över klädföretaget Mah-Jongs grundare som kom att bli för eftervärlden synonymt med sjuttiotalets proggmode.Eller rättare sagt:"kläder".Mah-Jongs grundare motsatte sig nämligen ordet "mode",som de såg som ett arv från den gamla borgarklassen.

Den är också en uppgörelse med den ofrivilliga,komiska dubbelmoral som grundarna,alla lite lustigt nog komna ur den burgna,revolterande unga Stockholmsöverklassen,fick tampas med när verklighet och utopi kolliderade.Hur gör man billiga,roliga kläder för vanligt folk utan att man blir en av alla företag som utnyttjar billig arbetskraft?Hur förenar man en rätt extrem vänsterideologi med att driva ett företag?Är vinst fel?
Det här är berättelsen om de bildade(samtliga uppenbarligen från "litterära och konstnärliga hem")överklassbarnens obesvarade kärlek till arbetarklassen,den är berättelsen om en epok som ändå förändrade något.Trots att den verkliga arbetarklassen varken hade råd med eller skulle ta på sig kläderna om de hade haft det.Vad visste man egentligen om arbetarklassens villkor om man vuxit upp på Lidingö i en fin villa och gått på Konstfack?
Inte minst är boken läsvärd för den som är nyfiken på 68-generationen och dess värderingars kollaps.

Salka Hallström Bornold upplevde inte själv 68-epoken.Hon är född 1970,men har ändå lyckats återge alla inblandades historia fram till dess verkligheten hann i kapp företaget som ville förändra världen.Och på något sätt kanske gjorde det.

"

Skriv egen bokrecension till Det är rätt att göra uppror-Mah-Jong 1966-1976
Hasse & Tage - Från äp..