Författare: Carl-Johan Vallgren
Ämnesord: depression, humor
ISBN: 9176435016

Humor:  5
Lärorik:  4
Sorglig:  1

En i utlandet boende svensk författare har fått brev från en herr Bachmann som skall sammanställa en serie broschyrer där stadens utländska författare presenterar sig själva. Denne namnlöse författare avskyr sitt hemland och upplever sig som förföljd och fördriven därifrån, och hans svar till herr Bachmann växer ut till en enda lång hatmonolog. I infernaliska och komiska dräpande utgjutanden firar han excesser i sitt förakt för exempelvis litteraturkritiker, mediafolk och politiker. Det gränslösa gycklet tecknar ett nidporträtt av Sverige och vår samtid och samtidigt ett porträtt av en människa som lider det totala yttre och inre haveriet med en sådan konsekvens att det står härliga till. När denna fräckt samhällskritiska berättelse är färdig har dock efter år av bitter tystnad äntligen skrivit något, nämligen detta svarsbrev för herr Bachmanns broschyr.

Medelbetyg: 3.2 (5 röster)

Bli medlem få boktips baserat på dina betyg och slipp reklamen.
Bok recensioner av För Herr Bachmanns Broschyr :

stigh 2004-04-16 11:28
Boken är en knivskarp och tillika ett klockrent angrepp på det svenska folket och deras mentalitet och sedvänjor. Språket är levande, sprudlande och bitvis högtravande. Herr Bachmanns Broschyr är enligt min mening den bästa nidporträtteringen av Sverige sedan Strindbergs ”Det Nya Riket”. En mycket läsvärd bok som ger upphov åt mycket glädje och många eftertänksamma skatt.

salevik 2004-06-25 14:44
Ironisk, satiriskt nidporträtt av den svenska (och för den delen den norska) Jantekulturen. Bitvis skrämmande realistisk, bitvis humoristisk, bitvis riktigt elak. Boken är kort, men kunde ha varit mycket kortare. Det blir allt för många upprepningar, och allt för högtravande språk. Det verkar som om författaren har fastnat för en del ord som återkommer gång efter gång.

Totalintrycket är att denna boken hade passat bäst som en kort novell på 10 sidor - då hade den varit genial. Nu blev den mer långtråkig.

ElinLeticia 2004-07-21 08:51
En författare som blir sågad i svenska pressen ombeds deltaga i en broshyr om sitt hemland Sverige. Denna förfrågan leder honom till att rasande skriva ett brev som förklarar hans otroliga hat mot landet. "För herr Bachmanns broschyr" är ett bitande, elakt och känslofyllt porträtt av författarens hycklande Sverige.

Rent idemässigt är denna skrift något av det mest udda jag läst på länge. En så svidande kritik över jantelagen och de miserabla svenskarna har sällan hittats i litteraturen (bortsett från Strindberg då). Författarens hån mot Guillou, Skugge och kvällstidningarna fick mig faktiskt att skratta högt! Tyvärr tappade berättelsen fart efter första delen, och resten känns egentligen bara som en upprepning av den förra. Denna bok hade vunnit på att vara ännu kortare. Jag ger den en treaplus i betyg. Den är klart läsvärd.

helix 2005-07-03 19:13
Ojojoj, vad han sågar Sverige! Men vad är meningen med det? Det undgår mig.
Carl-Johan Vallgrens språk är rikt, och han använder det med stor träffsäkerhet (det gör han också i "Kärlekens vidunderliga historia). Och formen för "För herr Bachmanns broschyr" är ju fantastisk (det är skrivet som ett svar på en förfrågan från herr Bachamann om att beskriva sitt hemland), liksom titeln, jag gillar det. Var det inte för att influenserna till formen var så tydligt adopterad från Imre Kertesz´ "Kaddish för ett ofött barn", främst, men även hans "Fiasko", skulle jag kalla detta svenska verk genialt.
Men jag tycker ändå det är bra, men som sagt, jag begriper inte syftet. Eller är det självbiografiskt?

jacobsteel 2005-07-03 22:51
Bitvis extremt roligt, framförallt dom mer koleriska utbrotten. Slutet tyckte jag dock drog ner, fick dålig eftersmak. Tyvärr.