A. Lantz

Börja leva

Författare: Nadine Gordimer
Ämnesord: filosofi, politik
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9100109398

Paul Bannerman, sydafrikansk ekolog, drabbas av sköldkörtelcancer och tvingas genomgå strålbehandling - en behandling som gör honom radioaktiv. För att skydda sin fru och sin son söker han sin tillflykt till sitt föräldrahem. Under tiden i karantän förflyttas han mentalt tillbaka till sin barndoms trädgårdar och konfronteras med sitt minnes bibliotek.
Pauls närvaro återuppväcker det förflutna också hos hans föräldrar: hans mor, den framstående advokaten, börjar rannsaka sitt eget liv, liksom faderns gamla arkeologdrömmar åter tar ny fart. När Paul återvänder hem är mycket förändrat och föräldrarna bestämmer sig för att förverkliga en resa de länge planerat, en resa som får långt större konsekvenser än någon kunnat föreställa sig.

Hur hanterar man vardagen efter att man har gått igenom en stor livskris eller en livsomvälvande händelse? Ger man efter, blir passiv, undviker smärtsamma minnen? Går man vidare som om inget hade hänt, tar ansvar, knegar på? Eller väljer man att byta livsstil, ändra sina vanor, pröva nya vägar? Nadine Gordimers nya bok handlar om hur människor på olika sätt möter och hanterar viktiga händelser i livet.

Paul, huvudpersonen, tvingas till isolering från sin fru och sin lille son efter att ha utsatts för radioaktiv strålning. Han oroar sig för hur strålningen kan påverka personer i hans närhet. Men han vägrar ge upp sitt engagemang för miljön och ifrågasätter då och då i tystnad hustruns mer passiva hållning i frågan. Pauls mor och far, som har valt att låta honom bo hos dem under sin tid i karantän, börjar också reflektera över sina liv, var och en på sitt håll. En plötslig händelse under en resa gör att de ännu en gång blir tvungna att fatta viktiga beslut och välja att antingen fly undan eller ta ansvar för det de en gång tagit på sig.

Det finns ett slags lakonisk inställning till den personliga situationen hos flera av karaktärerna i Börja leva. Det är som om de en gång bestämt sig för att gilla läget, helt enkelt, även om de har olika sätt att göra det på. Det politiska ställningstagandet står i kontrast till detta. Den parallella tråden i berättelsen, den om Sydafrikas hotade miljö och de globala krafter som påverkar den, lyfter fram revolutionslustan och passionen hos Paul och hans pragmatiske kollega Thapelo. Börja leva är en stillsam, vacker bok som ger upphov till tankar och reflektion kring viktiga frågor om engagemang, ansvar och uppvaknande.

(Marita Ljungqvist, Bokus)

Medelbetyg:

Bok recensioner av Börja leva :

okidoki 2007-08-10 10:43
(Get a life, 2005) Bookernominerad 2005. Fick nobelpriset 1991. Författaren vill väcka debatt, diskutera vissa moralfilosofiska ämnen. Hela boken består av inre monologer. Personerna är några sorts intellektuella som upplever tillvaron i huvudet helt distanserade från upplevelser. Torrt och tråkigt.

Skriv egen bokrecension till Börja leva