Lützen 1632

Författare: Bo Eriksson
Ämnesord: krig, politik, religion, historia, kultur, äventyr
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789173132985

Det är morgon den 6 november 1632, en tät dimma förhindrar svenskarmén att avancera mot den lilla staden Lützen. Kung Gustav II Adolf sitter i en vagn och är rastlös. Hans plan att överraska motståndaren har misslyckats och han har bara några timmar kvar i livet.
Hur kom det sig att en svensk kung överhuvudtaget befann sig med en stor armé vid Lützen? Vad hade Sverige i trettioåriga kriget att göra? Vad hände egentligen den där ödesdigra dagen, och vad skedde sedan?
Historikern Bo Eriksson placerar slaget vid Lützen i ett annat sammanhang än vad som vanligtvis görs.
Övrigt
Det är tisdag morgon den 6 november 1632, och en tät dimma förhindrar svenskarmén från att avancera fram mot den lilla staden Lützen några mil utanför Leipzig. Kung Gustav II Adolf sitter i en vagn och är rastlös. Han fördriver tiden med att be. Hans plan att överraska motståndaren gick om intet vid övergången av Rippach dagen före. Borta vid Lützen samlar därför Wallenstein sina styrkor. Svenskkungen har bara några timmar kvar i livet. Hur kom det sig att en svensk kung överhuvudtaget befann sig med en stor armé vid Lützen? Vad hände den där ödesdigra dagen? Och vad hände sedan? Historikern Bo Eriksson berättar här om bakgrunden till att Sverige gav sig in i kriget på tysk mark, och om hur lyckosam den svenska armén var till en början. Dessutom får läsaren veta mycket om det svenska samhället, krigskulturen och den militära taktiken på den tiden, hur de olika grupperna ställdes upp på slagfältet och på vilket sätt Gustav II Adolfs strategi skilde sig från Wallensteins. Striden vid Lützen böljade fram och tillbaka och slaget blev blodigt. Vem som segrade är inte alldeles klart.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Lützen 1632 :
2006-10-22 22:29
Krig är USCH och FY! Så står det mellan raderna på vara och varannan sida. Krig är USCH och FY, men förbannat kul att läsa om och uppenbarligen att skriva om och det behöver man inte be om ursäkt för. Krig var det naturliga tillståndet för Stormaktstidens Sverige (och dess allierade och fiender), rent av ett önskvärt tillstånd. Den här boken påminner om Peter Englunds tidiga böcker: Medryckande, underhållande och vill få med allt och något valpigt skriven. Det märks att författaren inte har någon större bokproduktion bakom sig, för boken blir bättre efterhand som den framskrider – han lär sig skrivandets hantverk medan han skriver.
Hursomhelst, här lär vi oss ALLT om hur den svenska militären utvecklades från Gustav Vasas tid hundra år före Lützen till den dimmiga novemberdagen 1632. Och vi bli inte förskonade från den svenska sidans övergrepp mot civila. Gustav II Adolf förde sitt krig på tysk mark, på så vis blev armèn självförsörjande genom plundringar av civila. En annan inkomstkälla till kriget var hjälpen från det katolska Frankrike. I skolan lärde vi oss att Gustav II slogs för den protestantiska läran – men inte att hans slag betalades av en kardinal!
För oss som inte deltagit i något större krig på nästan 200 år, kan det verka märkligt att styrande kan betrakta krig som något positivt. Men så var det i Europa ända fram till efter Andra Världskriget och så resonerar många länder än idag (inte minst stormakten i väster - som ju dessutom liksom en gång Sverige, alltid förlägger kriget utanför det egna landet).
Men som sagt, ett spännande hundraårigt preludium till slaget där den närsynte kungen irrade bort sig i dimman. Ojämnt, men spännande skrivet.

"

Skriv egen bokrecension till Lützen 1632