Makida : drottningen av Saba

Författare: Bengt Nilsson
Ämnesord: politik, historia, spänning
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9100105716

När karavanen tagit sig upp på Olivberget ser de Jerusalem breda ut sig nedanför dem: de låga boningshusen, de öppna torgen och på kullen mitt i staden den mäktiga tempelbyggnaden, vitskinande och med guldet blänkande från taket. Från stadsporten får de eskort och när de rider in mot palatset hörs kraftfulla basunstötar. Han står rakryggad och stilla på den breda trappan. Hon glider mjukt ner från sin dromedar. Äntligen står de inför varandra: Makida, drottningen av Saba, och Salomo, kung av Israel.

I sin nya roman söker sig Bengt Nilsson djupt ner i tiden till drottningen av Saba och det blomstrande rike hon styrde på 900-talet före Kristus. Det är handelspolitik på högsta nivå som för henne till Jerusalem, men hennes syften hotas inte bara av intrigerande handelsmän utan också av att Salomo grips av en gränslös passion för henne. Till slut får hon göra det största av offer för att uppnå sina mål.

Makida - drottningen av Saba, som i sina grunddrag följer den etiopiska urkunden Kebra Negast, är en spännande och kunskapsrik berättelse om en högtstående afrikansk kultur och den rasande kraftmätningen mellan en drottning och en kung - en kamp ingen av dem kan tänka sig att förlora.

(Seelig)
Övrigt

Makida ökendrottningen, som i sina grunddrag följer den etiopiska urkunden Kebra Negast, är en spännande och kunskapsrik berättelse om en högtstående afrikansk kultur och den rasande kraftmätningen mellan en drottning och en kung en kamp ingen av dem kan tänka sig att förlora.

Bok recensioner av Makida : drottningen av Saba :
2006-08-29 20:46
En helt fantastiskt spännande bok, fick slita mig från boken för att kunna lägga ifrån mig den. Måste läsas