Författare: Margaret Yorke
Ämnesord: mord, spänning

Spänning:  7

Medelbetyg: 4,5 (2 röster)

Bok recensioner av Dödens udde :

Jenny 2006-06-19 18:00
"Dödens udde" är en väldigt lättläst bok med en spännande intrig framförallt. Den handlar om Kate Wilson, alias Mrs Havant, som bor med sin dominerande mor i en lantortshåla i England. Ibland lever hon som Kate Wilson men när hon vill leva mer spännande förvandlar hon sig till Mrs Havant. Hon lever ett dubbelliv som hon inte vill ska avslöjas på något sätt. En morgon läser hon i tidningen att en kvinna blivit mördad - en kvinna som hon stannade för att hjälpa byta bildäck, tills en man kom och hjälpte kvinnan istället, då Kate själv hade bråttom. Kate minns hur mannen såg ut och vad han hade för bil. Men kan han, den välklädde försäljaren, vara en mördare? Och kommer inte hela hennes lustiga dubbelliv att avslöjas om hon går till polisen och därmed blir indragen i fallet som vittne? Medan Kate oroar sig för detta, letar mördaren efter henne för att tysta henne innan hon går till polisen. Vem ska hinna först?

Det är mycket spännande att följa både mördaren och Kate/Mrs Havant. Mördaren är i denna roman egentligen ingen "klassisk" mördare utan mer en vanlig människa som handlat ohyggligt fel i en desperat situation. Men man sympatiserar knappast med honom. Man snarare avskyr honom för hans sjuka beteende. Som läsare rycks man med i berättelsen och man inser att det faktiskt är ganska bra med snokande och nyfikna grannar ibland... De lägger märke till det mesta.

BlommigaBarbro 2016-12-15 22:08
Väldigt bra & spännande thriller av Margaret Yorke som jag varmt kan rekommendera! Utomordentligt bra uppläst av Kristina Adelphsson dessutom! Stark 5:a!

Skriv egen bokrecension till Dödens udde