Dödskänd

Författare: Ben Elton
Ämnesord: mord, humor
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9170010811

Utsedd till årets bästa till svenska översatta kriminalroman 2003 av Svenska Deckarakademin.

En dokusåpa som är misstänkt lik Big Brother. Ett hus. Tio tävlande. Trettio kameror. Fyrtio mikrofoner. Alla kan reglerna: De tävlande har aldrig träffats tidigare och nu tvingas de plötsligt leva tillsammans mellan det främmande husets fyra väggar. Vem kommer att bryta samman först? Vilka kommer att ligga med varandra? Och vilka blir publikens favoriter? Alla de gamla vanliga frågorna. Men så tillkommer ett par nya. Vem är mördaren? Och hur gjorde han eller hon för att inte bli avslöjad av de trettio kamerorna? Och varför? Och vem står näst i tur?

Ben Elton har gjort alla tio tävlingsdeltagarna till TV-mässiga och särpräglade personligheter, inte särskilt sympatiska men onekligen färgstarka.

Medelbetyg: 3,67 (6 röster)

Bok recensioner av Dödskänd :

Nea 2004-01-19 17:45
Skruvad deckare som är svår att lägga ifrån sig. Förutsätter dock att man sett en del på dokusåpor för att man ska uppfatta ironierna och de träffande beskrivningar av människorna som gör allt för att synas i TV. Rolig, smart och intressant skildring och en mordhistoria där Elton får läsaren att fundera och vrida och vända lika mycket på de olika misstänkta och deras möjliga motiv som Agatha Christie på sin tid. Personerna blir ytterst levande, om än mer karikatyrer än verkliga människor. Å andra sidan är det ju så deltagarna framställs i dokusåporna på TV för att hålla publikens intresse vid liv. Trots att de flesta av personerna i boken är så egotrippade känner man ändå med dem i deras svagheter. En lättsam men filosofisk bok, helt osannolik men ändå så sann. En brutal skrattspegel.

lillamy 2004-03-09 12:07
En Agatha Cristie i mordän tappning. Väldigt spännande fast jag ser ju normalt sätt inte på dokusåpor så jag kan ju inte relatera till dem. Men på det stora hela så tycker jag att det är en läsvärd bok.

ElinLeticia 2004-05-24 18:33
Eltons "Dödskänd" är en stark parodi på de utelämnande och människoförnedrande dokusåporna. Här stängs tio människor inne i ett hus för att bevakas dygnet runt av tv-kameror medan de bråkar, super, flirtar och njuter av uppmärksamheten. Alla kan reglerna, den som sist blir kvar vinner en halv miljon och blir känd. De som förlorar är ingenting, iallafall inte i media sammahang....
Mitt under säsongen när allt börjar gå i stå och tittarsifforna rasar händer något totallt oväntat. En av deltagarna blir mördad i huset, mitt framför miljontals tittare. Mördaren måste vara en av deltagarna, men ingen vet vem. Showen måste dock fortsätta och nu följer hela nationen de kvarvarande deltagarna i huset. Vem är mördaren?

Hörde om den här boken när den var ny, och blev helt begeistrad...den MÅSTE jag ha. Sen nämnde Prala den också och jag beslutade mig för att köpa den, trots att den inte kommit ut på svenska. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte orkade mig igenom den utan fick vänta tills den svenska översättningen kom ut. Väntan var inte förgäves! Jag började läsa boken klockan tio på kvällen och avslutade den klockan tre på natten, helt slut....
För mig som inte kunnat följa Big brother (ingen text) var upplägg och psykologiska vinklar rätt nya, ändå var det oundvikligt att gå miste om Eltons satiriska baktankar.... Man kan se Dead Famous som en modern version av Agatha Christies intriger där ett antal människor är misstänkta mördare och en äldre polis nystar ut gåtan. Polisen i det här fallet är klart lätt att tycka om. Han är konservativ och gammalmodig men skarp ändå. Elton fram alla deltagarna mycket realistiskt. Slutet är dock ganska förutsägbart (är det för att jag läst för många Christie? Eller är det för att intrigen inte går ut på att avslöja mördaren? Låter det vara osagt). Jag gillar dock denna bok mycket och den får en stark fyra.

h. 2004-07-02 00:39
periodvis väldigt spännande men emellanåt mycket dösnack! jag tyckte om hur den var skriven, fram och tillbaka i tiden...

Rosa 2004-07-02 07:30