Kom närmare

Författare: Sara Gran
Ämnesord: depression, mord, psykologi, religion, kärlek, spänning
ISBN: 9170013217

Amanda arbetar som arkitekt och har tillsammans med sin man Ed flyttat in i en gammal renoverad vindsvåning. På utan är allt perfekt. Men Amanda börjar förändras. Det börjar nästan omärkligt med små saker som att hon börjar röka igen och tar sig ett glas för mycket någon gång. Hon tillbringar allt mer tid på platser och med människor som hon aldrig tidigare drömt om att besöka. Hon hör röster, drabbars av minnesluckor och får tvångstankar. Amanda tror att det är någon annan än hon själv som kontrollerar hennes liv och tankar. Är hon besatt eller är det här vad hon egentligen vill? Hennes perfekta liv har förvandlats till en fullkomlig mardröm.
Medelbetyg: 3,33 (6 röster)
Bok recensioner av Kom närmare :
2006-04-12 22:27
Denna bok handlar om Amanda som arbetar som arkitekt på en framgångsrik firma. Lever som en lyckligt gift kvinna men hon förändras och det sker suksesivt. Hon börjar åtrå andra män och börjar röka igen. Allt tyder på att hon skulle kunna vara besatt. Denna bok är verkligen en höjdar bok. Man kan inte sluta läsa. Ruggig och sensuell. Bra på alla sätt och vis.
2006-07-23 11:02
En ung kvinna har det mesta man kan önska sig av livet. Hon är gift med en man hon älskar, har sitt drömyrke, vänskapliga relationer och trivs med sig själv. Förändringarna börjar när paret flyttar till ett nytt hus där det hörs konstiga knackningar i väggarna. Amanda börjar upptäcka drag hos sig själv som hon inte är van vid. Hon upplever tidsluckor och finner sig själv göra saker som hon inte alls egentligen velat göra. Undan för undan blir hennes relation med maken allt sämre. Genom en "felskickad" bok om demoner börjar Amanda ana vad som gått fel. Med insikten följer försök att göra sig fri från demonen och Amanda gör sitt allra yttersta....

"Kom närmare" rekommenderas av Brett Easton Ellis (författare till American Psycho", varför jag omedelbart greppade boken och gjorde mig redo för en fantastisk läsupplevelse. Så blev det inte. Denna bok var förutsägbar från första början. För att beröra läsaren behövdes sympati med huvudpersonen och sådan sympati kunde jag inte uppbåda. Därför blir hela demonhistorien ganska blaha. Demonen är vidare oerhört sexuell och gillar att göra illa människor. Jag förstår faktiskt inte riktigt sammankopplingen av dessa båda egenskaper. Det känns lite antifeministiskt att låta ondskan ta form som en exhibionistisk slampa. Det enda som skrämde mig i boken var när Amanda inser att många människor är besatta av demoner - och många av dem lever hon nära. Men det fanns ingen djupare logik i det hela. Skräcktemat kom av sig efter drygt halva boken och resten var mest sidräkningar.... "Kom närmare" får ett lågt betyg av mig. Den skulle kunna vara skriven för högstadieungdomar, men inte ens om den vore det, skulle den vara särskilt bra. Två blir betyget.

2007-05-29 22:08
"Åh, svensk skräck" tänkte jag, verkligen inget man är bortskämd med, när jag stod i bokhandeln igår och skummade igenom baksidestexten till "Kom närmare" - av författarinnan med det svenskklingande namnet Sara Gran - och kunde såklart inte låta bli att köpa med mig ett exemplar. Men när jag kom hem upptäckte jag att hon tydligen är från USA och boken utspelar sig såldedes där. Well, well. Spökerier som spökerier, alltid intressant lektyr.

Dessvärre visade det sig vara en ganska lam skräckhistoria Sara Gran hade att bjuda på. Handlingen känns igen från x antal sedda Hollywoodfilmer på temat andebesättelser. Alltså inget nytt under solen här.

Jag ska väl inte avslöja allt för mycket av handlingen, men i korthet går det ut på att den unga Amanda - en lyckligt gift arkitekt som har allt hon kan önska sig - sakta börjar förändras utan förklaring och blir allt lynnigare. Förutom att hon börjar höra mystiska knackningar i lägenheten börjar hon även se syner, tappa kontrollen och skada sig själv och andra, och det står snart klart att hon har blivit besatt av en kvinnlig demon som får henne att lyda minsta nyck. Och det är här klichéerna börjar staplas på varandra och från att bitvis vara lite småkuslig blir det bara löjligare och löjligare alltefter det lider, för att tillslut urarta till ett dåligt Buffy och Vampyrerna avsnitt.
Nä, det här var ingen höjdare. Okej läsning för stunden - som tur var en rätt kort bok dessutom - men inget jag rekommenderar. Om du vill att nackhåren ska krulla sig, så gå och hyr Exorcisten istället!
2007-09-15 23:54
Jag hade inga som helst förväntnignar på den här boken och det kanske var det som gjorde att jag tyckte den var helt okej.
Själva historien i sig är väldigt enkel, Amanda och hennes man hör mystiska knackningar i lägenheten de bor i, kanckningar som försvinner då hon åker hemmifrån men som förstärks då bara hon är hemma. Fler konstiga saker händer, hon får minnesluckor och hon gör saker som hon inte kan förklara och hon börjar förstå att hon är besatt av en demon.
En underhållande bok och som fick mig att rysa till. Men man kan inte komma ifrån att Amanda är en ganska så handlingsförlamad tjej, förutom att låna lite demonböcker och gå till ett medium är det inte mycket hon gör för att komma undan den sexgalna demon kvinnan som sakta men säkert håller på att förstöra hennes liv.
2009-07-09 12:05
En kort kärnfull roman utan några onödiga utvikningar om en kvinna som blir besatt av en demon eller går in i psykos. Hur ska vi annars tolka hennes att hennes försök till att bli av med "demonen" misslyckas.
2009-08-11 17:34
En spännande bok som fångade mitt intresse direkt. Dessvärre trodde jag att boken skulle ge mer än vad den gjorde och avslutet kändes lite abrupt. Däremot var den lätt att komma igenom.

"