H. Sidoli

Sugar - kvinnan som steg ut ur mörkret

Originaltitel: The Crimson Petal and the White
Författare: Michel Faber
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9176089363

Romanen tar sin början på Londons gator år 1874 där den 19-åriga Sugar lever som prostituerad. Hennes kvickhet, intelligens och ambition gör att hon skiljer sig från sina medsystrar: hon har ett mål och strävar att bokstavligen ta sig upp ur rännstenen och in i salongerna.

En färg- och doftrik skildring av det viktorianska London som osökt för tankarna till Dickens värld, men som här bjuder på betydligt mer mustiga och närgångna skildringar. De fattigas armod, de rikas arrogans, sexuell frustration och ohämmad erotisk njutning fyller denna storslagna och mångfacetterade roman som slog den engelskspråkiga världen med häpnad när den utkom hösten 2002.

För första gången på trettiotre timmar tar hon av sig alla kläderna. Hennes gröna kläning luktar cigarrök, öl och svett. Hennes korsett är fläckig av färg från klänningslivet, som det tydligen inte är meningen att man ska ha på sig i regn. Hennes linne stinker, hennes mammelucker är full av intorkad sperma. Hon slänger alltsammans i en hög och kliver naken ner i badkaret. Först de långa benen, sedan mörbultade skinkorna och slutligen den där barmen vars litenhet det där dreglande svinet som skriver i skittidningen som Fler nöjen i London aldrig försummar att anmärka på-alltsammans sjunker ner under bubblorna.

Medelbetyg: 3,57 (7 röster)

Bok recensioner av Sugar - kvinnan som steg ut ur mörkret :

ElinLeticia 2005-10-18 17:13
"Alla män är likadana. Om det finns en sak jag har lärt mig under min tid på jorden, så är det detta. Alla män är likadana. Hur kan jag hävda detta med sådan övertygelse? Jag har väl inte känt alla män som finns att känna? Tvärtom, kära läsare, det kanske jag har!"
Så börjar Sugars hatiska roman som hon skriver om sitt liv hos sin mor Castaway´s som är bordellmamma. Knappt könsmogen vet Suger redan allt som finns att veta om sex och smärta. Till skillnad från de andra hororna drivs den mindre fagra (men snillrika) Suger av höga ambitioner. Hon tänker inte bli kvar i rännstenen med de andra hororna. När hon möter William Rackham, som är arvtagare till parfymimperiet med samma namn hittar hon en karl som är villig att betala för att ha tillgång till henne dygnet runt. Plötsligt lyfts Suger upp ur mörkret och får glänta till en helt ny värld. Men kvinnoförtrycket finns kvar likväl i denna värld som hennes forna, blott i en annan form. Vi får följa Suger och hennes medsystrar i en 850 sidor lång odyssee, som inte upphör vara spännande, ens på en sida.

Strålande litterärt verk av Michael Faber som också gett ut romanen "Under skinnet". Boken utspelar sig tjugo år före Jack Uppskäraren gjorde sitt mindre bejublade intåg i London. Inte bara miljön är dickensartad, utan också språket präglat av denna författares enastående känsla för miljöbeskrivningar och tecknande av personkaraktärer. Alla medverkande i boken gör ett outplånligt intryck och att lägga ifrån sig boken är närapå tortyr. Sugars öden och hennes liv i utkanten av William Rackhams är facinerande och beskrivs mycket trovärdigt.

På sätt och vis måste jag säga att "Sugar - kvinnan som steg ut ur mörkret" tillhör en av de bästa romaner jag läst. Tidsandan har fångats på ett mästerligt sätt men det är hur författaren förmedlar sin grundtanke, kvinnovärdet i olika sociala miljöer, som gör romanen så knivskarp. För att vara så förskräckligt lång är det märkvärdigt att boken knappt har några trista partier alls. Författaren talar hela tiden till läsaren på ett sätt som gör att man känner sig delaktig och engagerad i huvudpersonernas öden. Av dessa skäl kan jag varmt rekommendera boken. Den får en femma i betyg.

Kiaa 2006-03-01 20:37
Fängslande, detaljerad, enda nackdelen var slutet

Meno 2006-10-16 15:39
Tyckte inte om den här boken. Hade för mycket ointressanta detaljer som man bara ville hoppa över. Jag fick känsla från början att boken inte skulle vara bra men jag fortsatte ändå och hoppades att jag skulle ha fel

Men det värsta med den här boken var slutet där det helt tog slut helt plötslig när det kunde ha fortsatt så att man kunde få en avslutning. Det känns som om boken kunde ha slutat i mitten.

Boken passar säkert jättebra för vissa personer men den var inte det tyvärr för mig. Den får en etta

Joanna 2008-01-05 23:05
Nej denna roman var så jobbig att jag inte ens kom 100 sidor. Tyckte den var oerhört trist.

Freddi 2010-08-04 01:08
I Londons slumkvarter och glädjehus hittar vi den unga prostituerade kvinnan Sugar. Trots svår psoriasis är hon en av de mest eftertraktade glädjeflickorna i London. Hon har nämligen den attraktiva förmågan att få män att känna sig bekräftade och förstådda.

Det är precis detta som William Rackham, blivande arvtagare till Rackhams parfym, eftersöker. Han känner sig så vitaliserad av Sugar att han bestämmer sig för att äga henne. Men för att ha råd med en lyxälskarinna bredvid sin nervsjuka hustru, måste han ta sig samman och bli den man hans far kräver för att han ska få överta företag och förmögenhet. Vitaliserad av Sugar gör han det som krävs och hon får erbjudandet att leva lyxliv som hans älskarinna. Hon är fattig, prostituerad och känner inte hon har något att förlora. Sugar flyttar till en lyxlägenhet och spenderar sin tid med att vänta på mannen som hon blir mer och mer beroende av. Hon lägger självbestämmandet på hyllan tillsammans med romanen hon jobbat på om männens svinaktighet - och gör i stället allt hon kan för att göra sig oumbärlig för den man i vars händer hon lagt sitt liv.

Sugar är inget mindre än ett feministiskt manifest av hög litterär kvalité. Med en berättarstil som för tankarna till en modern Dostojevskij guidar Michael Faber oss genom ett 1800-tals London där kvinnan är männens ägodel och den enda kvinna som har en tillstymmelse till självbestämmande är fnasket som själv råder över vem som ska äga henne, för hur mycket och när. Något som den rika adelsdamen inte kan göra. I flera nivåer belyser Faber problematiken samtidigt som han presterar en litterär klassiker med levande och intressanta karaktärer.

bonadea 2011-07-23 14:07
Sugar Kvinnan som steg ut ut mörkret är en tegelsten på över 800 sidor, men det är även ett mästerverk som inte innehåller en endaste seg, eller tråkig sida.
Michel Faber har lyckats att måla upp Londons gator och salonger med olika karaktärer så levande och tydliga att man kan se allt framför sig.
Huvudkaraktären Sugar är inte som i många andra liknande böcker en perfekt och vacker hora utan en kvinna med många brister och sidor, hennes skönhet innehåller många ofullständigheter så som verkligheten.
Boken är fylld av andra intressanta personligheter som liksom Suger äger många motstridiga egenskaper som gör de mycket mänskliga.
Språket i boken är rikt på detaljer och hade kunnat vara en gammal klassiker från Dickens tid istället för skriven under 2000 talet.
Sugar Kvinnan som steg ut ur mörketer får högsta betyget av mig och jag rekommenderarden starkt.