I väntan på Godot

Författare: Samuel Beckett
Utgivningsår: 1953
ISBN: 9789177815297

Någonstans vid en öde landsväg, bredvid ett nästan avlövat träd sitter Estragon och Vladimir. De funderar på att hänga sig, beslutar sig för att skiljas åt, men förmår inte att uthärda ensamheten. De grälar, gråter och sjunger. Ibland glömmer de bort att de väntar. På Godot. Han har lovat att komma...
I väntan på Godot är ett sällsynt spännande, humoristiskt, förvirrande och provokativt drama, skrivet av en av 1900-talets mest spännande och provokativa författare. Samuel Beckett föddes 1906 i Dublin, Irland. Han arbetade i Paris under slutet av 20-talet och debuterade som författare ett decenium senare. Han skrev fem romaner, men det var som dramatiker han vann världsberömmelse. I väntan på Godot från 1953 är hans i särklass mest lästa och spelade pjäs. Samuel Beckett tilldelades nobelpriset i litteratur 1969 och avled 1989.
Medelbetyg: 3,33 (21 röster)
Bok recensioner av I väntan på Godot :
2003-12-17 17:42
Lite smårolig men kanske inget mästerverk direkt. En litterär hype från 50-talet som väl blev känt på grund av att det var obegripligt.
2004-03-12 15:29
Har läst första delen och så långt är det skit, vi får se om det tar sig.
2004-05-21 23:15
Läste en fantastisk recention om pjäsen: "Ingenting händer, två gånger".
Ja, min själ om det inte stämmer!
Kanske mår man bra av att se pjäsen, men jag tror inte det
2004-05-27 16:20
Möjligen kontroversiell, delvis obegriplig, bitvis påfrestande och enligt min mening oändligt överskattad. Roliga och skruvade dialoger javisst, men det räcker inte om storyn saknar substans. Jag har därför svårt att finna något av den påtalade genialiteten i denna s.k. pjäs. Vladimir och Estragons till synes meningslösa väntan på den okände Godot känns bara – just det – helt meningslös.
2004-10-10 13:51
De två vännerna Estragon och Vladimir väntar förgäves på Godot. Deras väntan är en symbol för väntan på livet - rätt meningslös om man bara väntar på det.

Det finns vissa böcker som man bör ha läst för att få anse sig vara allmänbildad. "I väntan på Godot" är en sådan bok/pjäs. Det finns mängder med anspelningar i litteratur till denna pjäs och har man inte sett den eller läst boken går anspelningarna en helt förbi.

"Tyst teater", en profesionell grupp döva dramatiker som fått mängder av utländska priser för sin insats, spelade upp denna pjäs för ett antal år sedan. Att jag då inte förstod den trodde jag berodde på min bristande kunskap i teckenspråk.
Efter att läst boken inser jag dock att jag förstod ganska mycket av pjäsen - men inte poängen. Det gör jag faktiskt fortfarande inte. Ibland kan jag uppskatta absurditeter och förvirrande handlingar även om det inte finns någon direkt "mening" i det hela. Tyvärr upplevde jag inte alls "I väntan på Godot" vara en sådan bok. Jag ger denna nobelprisbelönade bok enkom en tvåa. Den gav mig verkligen ingenting.
2004-12-26 15:25
Läste den till en engelska-kurs, var därför tvungen att läsa den. Rolig då och då men på det hela taget skittrist. Ganska jobbigt att läsa teater- dialoger, men den är ju ändå en riktig klassiker. Man kan ju diskutera i det oändliga vad det är de väntar på...
2005-05-05 22:20
Åh gud vad jag skrattade! Underbart meningslöst, roligt och skruvat. Intelligent!
2005-08-04 19:42
I väntan på Godot

I väntan på Godot är inte mycket till intrig utan ett drama uppdelat i två akter där ingenting händer två gånger. Vissa uttolkare menar att Godot som aldrig visar sig på scenen är den som är viktig. Godot har identifierats som Gud, en högre makt, målet för mänsklig längtan, det andra och intet. Med den tolkningsramen väntar luffarna på Gud eller på intet.

I Becketts drama är det svårt att fastslå tiden och platsen. Scenplatsen utsmyckas enbart av ett träd som i andra akten blommar ut, vilket kan tyda på att en längre tid har gått mellan de två akterna. Luffarna känner sig tvingade till att vänta på Godot och varje dag upprepas allt från gårdagen samtidigt som minnet sviker. Tingen gäckar ständigt aktörernas rörelser och många scener utvecklas till cirkusartade clownscener. Dialogen mellan de två luffarna är till viss del ordrik och livlig men den avbryts ständigt och måste ta ny sats. Dialogen klipps av via tystnad. Som sammanfattning är luffarnas väntan bara ett utsnitt av den mycket längre väntan. Dramat bygger på balansen mellan det statiska och det dynamiska.

Totalt meningslöst drama som ger det absurda ett ansikte. (Dramat ingår också i kategorin absurdismen.)
2006-01-29 16:31
Såg denna titel på boksidans lista över de sämsta böckerna och grät nästan i min brist på förståelse. Pjäsen är något av det bästa jag läst och blandar monty python-lik humor med avgrundsdeprimerande filosofi. Av de (få) pjäser jag läst är det här en av de två bästa, den andra är ibsens ett dockhem. jag inser att deen är klurig att läsa men det är värt försöket. Att ingenting händer är ju hela poängen med pjäsen, det hela kan ju läsas som nån slags allegori för livet. På det hela taget kan jag inte säga mer om saken än att jag rekommenderar den. Starkt.
2006-05-24 15:13
en av de bästa pjäser som finns. passar fint i vårt moderna samhälle.
2006-05-30 23:07
Här är idén viktigast. Inte formalia. Var först - bli berömd. Beckett.
2007-03-13 20:13
Läste pjäsen i ett skolarbete och jag måste säga att det var ett av de bästa verken jag nånsin varit tvungen att läsa. Pjäsen blandar en konstig och helkul slags humor, meningslösa dialoger mellan huvudkaraktärerna som absolut inte lyssnar på varandra och en djup sensmoral om livet och Gud. Helt genialt!
Jag erkänner att den vid vissa tillfällen är lite segläst men alla andra stjärnögonblick lyfter pjäsen avsevärt.
2007-05-31 10:08
Inte min typ av humor, skrattade inte mycket alls faktiskt. Tror att den här boken gör sig bäst på scenen.
2007-12-18 21:48
Samuel Beckett har med "I väntan på Godot" lyckats med konststycket att få historiens mest förvirrade konversation att bli ett humoristiskt mästerverk. Det här är ett drama av hög klass, en av mina favoriter. Själva handlingen är dialogerna mellan Estragon och Vladimir sittandes vid ett träd, en längre konversation bitvis helt utan sammanhang med "tiden" i fokus. Vem eller vad är Godot som de väntar på undrar man då förstås?????
Personligen tror jag att det är en förkortning på "Good Old Times"....
Läs den för den är mycket rolig.
2009-12-19 12:03
Kanske min absoluta favoritpjäs. Den fångar essensen i Samuel Becketts genialitet och spelar med sin enkelhet driven till vansinnets gräns och träffsäkra dubbelprojicering av bisarr humor och nattsvart alvar på själva existensens nerv. Att framhäva det absurda är nödvändigt för att ge en förklaring för den oinvigde, men i stunden är I väntan på Godot sällan obegriplig. För mig har den snarare en tydlighet som träffar rätt i magen. Två luffare som står för mänskligheten väntar på Godot. Det vet inte varför de väntar på honom, vad de egentligen vill ha av honom och med allt mindre säkerhet om han verkligen kommer över huvudtaget. Dessutom möter vi Pozzo och Lucky, ett märkligt par bestående slav och slavägare. När Vladimir frågar Pozzo vad den stackars utslitne Lucky bär i väskorna svarar han sand.

Liksom i många andra av Becketts pjäser fins en känsla av en kusligt oupphörlig dramatisk struktur.Saker och ting glöms ideligen bort, vi är omgivna av dimma. Ett ställe som på ett ruggigt bra sätt samanfattar den här biten och samtidigt öppnar upp för andra djup är detta
- When! When! One day, is that not enough for you, one day like any other day, one day he went dumb, one day I went blind, one day well go death one day we where born, one day we shall die, the same day, the same second, is that not enough for you?
Det fins möjlighter till en tredje akt och ännu en. När vi har lämnat scenrummet fortsätter Didis och Gogos väntan någonstans i ett rum inom oss själva.

Att Godot aldrig dyker upp är en förutsättning för dramats gång som de flesta som hört talas om pjäsen känner till. Ändå trollbinds vi i uppåt 3 timmar. Allegorierna är många och självklart öppnar varenda replik för ändlösa analysmöjligheter. Men det är främst dramats direkthet och känslomässiga igenkänningsfaktor som gjort den tillgänglig och älskad av en så stor skara människor. Becket säger oss inte att livet är meningslöst. Han mediterar över tomheten och väntandet och låter oss kliva in i det tillståndet av existens för att stanna där en stund.
2012-11-23 14:26
Vad finns det i att förstå en värld som redan i sig själv är absurd, är den röda tråden i denna pjäs. Estragon och Vladimir väntar på Godot (God-ot). Det kan tolkas såväl som Gud och döden och säkert annat. En kort och mysig pjäs om väntan, om vänskap och livet.

"

Skriv egen bokrecension till I väntan på Godot
Livet på landet