Onsdagslegender

Författare: Kristoffer Leandoer (red)
Genre: Novellsamling
Ämnesord: framtid, spänning, ungdom, äventyr, thriller
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9197543322

Från Bokus: "DU MÅSTE FÅ VETA vart framtidens väntrum leder i PC Jersilds novell. Du måste få veta vad som händer med Messias. Du måste få veta vart hundarna beger sig för att dö. Du måste få veta vad som hände doktoranden på gränsen till sammanbrott. Du måste få veta hur rymdkaptenen behandlar sin besättning i Eurasia Fleet. Du måste få veta vad som hände ute på den karga fångön, vad som hände med den geologiska expeditionen, vad som hände efter krocken, vad som hände efter gästföreläsningen, vad som hände med den okända stenen, vad som hände med flickan som längtade bort - du måste helt enkelt läsa Onsdagslegender för att veta vad som hände och för att se vart den svenska litteraturen kan bege sig när den släpper alla tyglar.

Bokförlaget Onsdags allra första bok är samtidigt en kärleksförklaring och en utmaning! En kärleksförklaring till det fantastiska - en utmaning till svenska författare att lämna det kändas domäner! Vi frågade både etablerade fantasyförfattare och författare där vi bara anade en underström av längtan till framtiden och det okända. Vi kastade handsken, följande författare tog upp den: Aase Berg, Johan Ehrenberg, Daniel Fredholm, Gabriella Håkansson, PC Jersild, Niklas Krog, Maria Küchen, David Lagercrantz, Kristoffer Leandoer, Joakim Pirinen, Gull Åkerblom. 11 nyskrivna noveller av erkända mästare och nya namn."
Bok recensioner av Onsdagslegender :
2005-07-09 15:14
Inte så dumt, lite ojämt. Jag gillade Håkanssons och Pirinens bäst. Hoppas dom ger ut fler novellsamlingar i genren för det är det ont om på svenska.