Goterna ett krigarfol..
 L. Hermansson

Propagandans makt: Samtal med Noam Chomsky

Författare: Noam Chomsky & David Barsamian
Ämnesord: filosofi, krig, politik, mord, religion, historia, kultur, framtid
ISBN: 9173249033

I samtal med David Barsamian ger Noam Chomsky oss en inblick i hur de institutioner fungerar som formar vår uppfattning om samhället. De diskuterar den växande ojämlikheten i världen, USA:s militära ingrepp i Colombia, angreppet mot socialförsäkringssystemet, vikten av solidaritet och händelserna vid WTO-mötet i Seattle.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Propagandans makt: Samtal med Noam Chomsky :

stigh 2005-06-16 11:33
Boken ”Propagandans makt” innehåller intervjuer och samtal med den amerikanske språkvetaren och samhällskritikern Noam Chomsky. Chomsky ger oss här sin öppenhjärtiga bild av hur politisk propaganda fungerar och med vilka subtila tillvägagångssätt den effektivt formar vår föreställningsvärld. Intervjuerna och samtalen spänner över vitt skilda fält och fokus flyttas ideligen mellan olika väsentligheter såsom den växande ojämlikheten i världen, situationen i mellanöstern, USA:s omfattande statsterrorism och sanktionering av diverse massmördare såsom Pol Pot och Saddam Hussein. Chomsky förmedlar en bild av att läget på intet vis är hopplöst och visar med övertygande exempel hur vanliga människor kan arbeta tillsammans för att förändra samhället. Boken erbjuder, förutom mängder av intressanta tankestråk, också glimtar från Noams Chomskys privatliv och hur han ser på sig själv och sin egen forskning.

Intervjuformen är angenäm såtillvida att den gör boken lättillgänglig – mycket mer lättillgänglig än Chomskys egna skrifter som ofta kan upplevas som akademiska och tunga. Trots att så är fallet tycker jag ändå att man ska läsa Chomskys egna böcker framför denna, inte minst därför att det i ”originalkällorna” finns så mycket mer intressant och pikant information – information som intervjuerna i bästa fall snuddar vid. Bokens stora problem är annars att intervju- och samtalsformen (per automatik) styr innehållet i frågeställarens riktning. Detta problem visar sig bl.a. i att mer eller mindre givna följdfrågor uteblir och att temat skiftas just som det börjar bli intressant. ”Propagandans makt” kan likväl rekommenderas, framförallt till den som vill ha en snabb introduktion till Chomskys politiska tänkande.

helix 2009-09-22 09:32
I intervjuform presenteras här några av de viktigaste områdena i Chomskys intellektuella informationskampanj. Chomsky tar upp viktiga värdshändelser söm kriget i forna Jugoslavien, Israel-Palestinakonflikten, Indonesiens ockupation av Östtimor, USA krig i Vietnam mfl, och han vänder oftapå resonemanget och hjälper oss se igenom propagandan som den starke (USA) utsätter oss för. Ibland blir det väl teoretiskt, men många gånger blir det ögonöppnare.

Intervjuformen är ok, men alltför ofta blir det tvära kast mellan olika intressanta ämnen; man byter ämne innan ett är uttömt och det kan kännas lite hattigt, faktiskt.

Skriv egen bokrecension till Propagandans makt: Samtal med Noam Chomsky