Medelbetyg: 3,17 (6 röster)
Bok recensioner av Porträtt av en mördare :
2005-03-04 22:06
Cornwell har forskat i de gamla olösta morden och lägger här fram bevis för att den mystiske Jack the Ripper var konstnären Walter Sickert. Intressant!

Visste inte riktigt vilken genre jag skulle placera den i, det fick bli fakta. Har någon ett bättre förslag, får väl admin ändra.
2005-06-11 17:19
Patricia Cornwell är välkänd för sina deckare om rättsläkaren Kay Scarpetta. Av en ren tillfällighet (hon blev inbjuden till Scotland Yard för en rundtur) började hon intressera sig för den idag, fortfarande olösta gåtan - "Jack the ripper". Författaren började göra egna undersökningar i det gamla fallet och blev ganska snart övertygad om att mördaren var en välkänd konstnär som verkade i samma områden som "the ripper". Denna konstnär och skådespelare målade snarlika porträtt av både offer, mordplats och förövare och var av samtiden känd som en smula galen, men genialistisk man. För Cornwell blev den egna utredningen ett kall och hennes övertygelse om att Sickert var mördaren ledde till att hon la ut mer än 30 miljoner kronor för att bekräfta sin teori genom olika analyser som DNA, och dylikt. Resultatet är denna häpnadsväckande bok som på en och samma gång är ett tidsdokument, och en otäck historia om en mördares psyke.

Cornwell har ett levande och koncist språk som passar bra för populärhistoria. Berättelsen blir aldrig tråkig. Och som ett dokument över förfallet i Londons bakgårdar under 1800-talets slut är denna bok ypperlig. Det finns alltså en hel del positivt att säga om denna bok. Nu till det negativa; Patricia Cornwell är fullständigt övertygad om att konstnären Sickert är Jack the ripper. Hon lämnar inget utrymme för tvivel. I mitt stilla sinna kan jag inte låta bli att känna mig kritisk till alla de teorier som hon rabblar upp. Mycket av hennes slutsatser grundar sig i hypoteser; Sickert "kan ha" befunnit sig på mordplatsen vid rätt tillfälle, Sickert "kan ha" upplevt sin barndom så traumatiskt att han sedan började hata av kvinnligt kön.

Författaren väver in Sickert i historien som mördaren och tillåter inte läsaren att själv komma till den slutsatsen. Jag vill inte bli påtvingad någon annans åsikt, utan bilda mig den uppfattningen själv. Vidare brister Cornwell i sin utläggning. Hon berättar Sickerts historia paralellt med Jack the rippers, men avslutar inte historien. Vi får följa Sickert från vagga till sen medelålder, men någon förklaring till varför vi inte får veta mer om hans sista år - får vi aldrig.
Jag blir faktiskt övertygad om att Sickert var Jack the ripper. Tyvärr blev jag mer övertygad om att Cornwell är övertygad om detta, något som drar ner betyget avseendevärt. "Porträtt av en mördare" får en trea i betyg.
2006-02-28 14:37
Detta är en bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Patricia Cornwell har på ett trovärdigt sätt skildrat vem hon tror är Jack the ripper, och har hittat bevis för sina påståenden.

En riktigt bra biografisk bok.
2006-05-16 15:07
Vem var Jack the ripper? Frågan som har jäckat mänskligheten längre än bermudatriangeln, har i den här boken äntligen fått ett svar. Eller? Ja, det är iallafall intressanta bevis som Patricia Cornwell har radat upp mot den (psykopatiske?) dåtida konstnären Walter Richard Sickert. Man ingående berättlser om både mord som tillskrivs Jack the ripper och Walter Sickerts vardag. Met alla bevis som man får så kan man ju inte annat än tro själv att det var Walter Sickert som var den berömda mördaren. Men Cornwell är lite väl självsäker på sin sak, hon kan ju faktiskt tänka lite på att det är över hundra år gamla mord och att de nog aldrig på allvar blir lösta. Ibland nästan tvingar hon på en sina åsikter och tankar som på ett sätt gör det lite drygt att läsa. Men på det hela taget så är det en lyckad bok, som gör sitt bästa för att peka ut en syndabock till de legendariska morden i Whitechapel.
2009-07-09 19:06
Spekulativt skräp. Läste dock till slut, därför en tvåa.

"