Författare: Mattias Edvardsson
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789137158471

Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av En familjetragedi :
2023-11-13 16:20
Juridikstudenten Karla hyr ett rum av den ensamstående pappan Bill och jobbar extra som städerska för att ha råd med utbildningen. Hennes mamma är missbrukare och vill att Karla ska komma hem och ta hand om henne som hon alltid gjort. Men trots dåligt samvete vill Karla förverkliga sin dröm, kosta vad det kosta vill. Bills ekonomi är också körd i botten och han hankar sig fram på tillfälliga jobb och rumsuthyrningen. Han är beredd att göra allt för att dottern Sally inte kan tvingas flytta, som han själv fick göra gång på gång som barn.
När Karla städar hos läkarfamiljen Rytter förstår hon snart att allt inte står rätt till. Varför tillbringar hustrun Regina dagarna instängd i ett mörkt sovrum? Steven Rytter verkar omtänksam om hustrun men vill inte att Karla ska umgås med henne, samtidigt ser Karla honom med en yngre kvinna och de verkar stå nära varann... En dag hittar Steven och Regina mördade i sitt hem, vad har hänt och varför?

Jag fick flera tips om Edvardsson, hur bra och annorlunda hans böcker var. Men jag blev besviken, ännu en traditionell deckare om mord och vad som ledde fram till det. Karaktärer som visserligen har det knapert men som tar det ena felbeslutet efter det andra, bara det är jobbigt att läsa om. Man tänker, "nej låt bli, gör det inte"! Ändå gör de det och det går förstås inte bra. Så förutsägbart att man bara suckar av frustration. Boven är förstås nattsvart falsk och ond, positivt är däremot att övriga karaktärer är mänskliga och sannerligen inga änglar. Slutet gillar jag, logiskt snarare än korrekt.

"

Skriv egen bokrecension till En familjetragedi
En otrogen man