Benny älskar baklava

Författare: Mikael Jisander
Ämnesord: humor, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789180231619

Benny begär inte mycket av livet. Bara att det är ordning och reda i rörmokeriet, att Liverpool vinner sina matcher och att ölen på puben är skummande kall. Dagarna går sin gilla gång och bjuder sällan på några större överraskningar. Inte förrän det övergivna grannhuset plötsligt får nya invånare. Farah och hennes familj är flyktingar från Syrien och nyinflyttade i den lilla orten Klippan, något som vänder upp och ner på allt invant. Lugnet på gatan byts mot högljudda diskussioner och oskottade trottoarer. Benny är skeptisk. Polarna ännu mer. Och ner en serie stölder och våldsbrott samtidigt blossar upp är spekulationerna i full gång. Trots motsättningarna dras Benny motvilligt till Farah. Hon är mörk och spännande, men också irriterande. Varmhjärtad och omtänksam, men också en besserwisser. Och så bakar hon gudomligt goda kakor, även om han uppfattar ordet baklava som en smula suspekt. Problemen i byn eskalerar, drevet går, och Benny får erfara vad rädslan för det okända kan göra med människor.

Benny krokade ut snusprillan med pekfingret och hivade in en driva där den landade som en klick brunsås på snömoset. Med blicken stadigt fäst på skådespelet framför grannhuset letade han fram snusdosan ur byxfickan, fick upp locket och bakade en ny, stadig prilla som han tryckte in under läppen. Detta var ett moment Benny hade kunnat utföra i blindo med ena armen bakbunden.
Bok recensioner av Benny älskar baklava :
2023-07-10 10:23
Benny älskar baklava är Mikael Jisanders debutroman. Det är en bok som av vissa har jämförts med En man som heter Ove av Fredrik Backman, och det kan jag förstå. Även omslaget påminner om Backmans böcker. Och Benny är en man som likt Ove inte är särskilt intresserad av förändringar i sitt liv. Att få en familj från Syrien som grannar rubbar definitivt hans cirklar.

Det här är en bok om fördomar, men också om stark vänskap. Hur ska vi göra när vännerna kräver att vi håller ihop, fastän vi vet att de har fel?

Benny älskar baklava är en trevlig bok som passar utmärkt som sommarläsning.

"